Höll huvudet högt!

Hämnd är temat för Carin 21:30. Varför har vi hämnd i oss? En psykoanalytiker säger att när vi blir kränkta så hamnar vi i underläge, vilket gör att vi brjar tänka i hämndtermer och kanske att detta mynnar ut i handling - läskigt, eller hur? Hur ofta vill vi hämnas? Jag vet själv att jag kan bli arg, men det brukar rinna av. Vända andra kinden till, eller? Lappar, som man skriver till en granne som kanske festar alldeles för mycket, är ju ett mellanting mellan fantasi och handling, är kanske lösningen? Enligt psykoanalytikern är det en primitiv reaktion att vilja hämnas. Mycker intressant, jag ska fortsätta att titta! Sedan ska ju ut med lillkillen, ja dagarna är ganska lika varandra nu på senare tid. Imorgon ska jag dels gå på en mindfulness-grupp och senare på eftermiddagen ska jag och Emily gå och julfika, mysigt!

Hur tänker ni om hämnd? Jag tänker negativ energi!

Over and out!
Emilia



Ståtlig hållning - en förebild för oss som har dålig hållning?
Kommentarer
Postat av: Svennis

Ska vi få en bättre värld med fred så måste vi sluta hämnas.

Hur stoppar vi det meningslösa våldet? Enkelt, börja inte hämnas med samma mynt. Sluta sprid våldet, sluta tänka negativt!

Det bästa är att sprida kärlek. Kärlek är den bästa hämnden.

Jag tänker Jesus, Buddah, Moder Theresa, Gandhi, Nelson Mandela, ML King. Jag tänker på DiLeva. När han började spela så fick han stenar och ruttna ägg över sig. Oftast fick konserterna avbrytas. Men gav han igen? Nej! Inte en ond tanke. Inte en ond rad om dessa stenkastande fansen(?).



Men nu är jag inte Jesus eller DiLeva. Vi har alltid hämnats i tanke och handling. Så har vi alltid gjort. Det är så man ska göra. Jaha, men då har vi också en värld som ser ut som den gör. Det är liksom så att det vi människor gör så blir världen.



Jag är jag. Jag kan göra min egen värld där jag trivs med fel, brister men också det rätta och fina för mig.



Jag har nog inte blivit riktigt kränkt nån gång. Som barn kanske, det råkar nog alla ut för att som barn få veta att man gör fel. Fast man inte menade det.



Det är inte bra att ta någon annans strid. När jag ser vad terrorister gör tex. Eller hur hemlösa behandlas eller på Insider visades hur hästar blivit knivskurna i underlivet. Det är lätt att ta på sig andras kränkhet. Det finns gott om saket att bli upprörda över och bli negativ och önska någon annan riktigt ont.



Men det slår tillbaka på en själv. What goes around comes around.



Så kommer nån och är dum mot dig så le, får du foten i kläm le ännu mera och förlorar du 10 miljoner kronor så säg:



Hej hej hemskt mycket hej

Det var en gång en gubbe alltid glad och snäll

Som aldrig nånsin klaga över nåt



När dörren slog igen och gubben fick en smäll,

log han milt mot dörren och sa tack.

Han sa:



Refr: Hej hej hemskt mycket Hej



När råa busar jagade vår glade man

och hade en batong som var så stor.



Slog gubben ner i skorna så att han försvann,

sen hördes det en stämma från hans skor.

Den sa:



Refr: samma



Gubben köpte bil hans sista peng försvann,

försäljaren sa att den var "Jättebra".

Men efter 15 meter hela bilen brann,

gubben vände sig till försäljaren och sa:



Refr: samma



Gubben blev för gammal,

han dog knall och föll

Klättra i en flaggstång som gick av.

Alla grät i kyrkan när prästen talet höll,

Då hördes det en stämma från hans grav.

Nån sa:



Refr: samma





<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/E3MNVACaS5Q&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/E3MNVACaS5Q&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

2008-12-17 @ 22:56:34
Postat av: Anonym

Ska vi få en bättre värld med fred så måste vi sluta hämnas.

Hur stoppar vi det meningslösa våldet? Enkelt, börja inte hämnas med samma mynt. Sluta sprid våldet, sluta tänka negativt!

Det bästa är att sprida kärlek. Kärlek är den bästa hämnden.

Jag tänker Jesus, Buddah, Moder Theresa, Gandhi, Nelson Mandela, ML King. Jag tänker på DiLeva. När han började spela så fick han stenar och ruttna ägg över sig. Oftast fick konserterna avbrytas. Men gav han igen? Nej! Inte en ond tanke. Inte en ond rad om dessa stenkastande fansen(?).



Men nu är jag inte Jesus eller DiLeva. Vi har alltid hämnats i tanke och handling. Så har vi alltid gjort. Det är så man ska göra. Jaha, men då har vi också en värld som ser ut som den gör. Det är liksom så att det vi människor gör så blir världen.



Jag är jag. Jag kan göra min egen värld där jag trivs med fel, brister men också det rätta och fina för mig.



Jag har nog inte blivit riktigt kränkt nån gång. Som barn kanske, det råkar nog alla ut för att som barn få veta att man gör fel. Fast man inte menade det.



Det är inte bra att ta någon annans strid. När jag ser vad terrorister gör tex. Eller hur hemlösa behandlas eller på Insider visades hur hästar blivit knivskurna i underlivet. Det är lätt att ta på sig andras kränkhet. Det finns gott om saket att bli upprörda över och bli negativ och önska någon annan riktigt ont.



Men det slår tillbaka på en själv. What goes around comes around.



Så kommer nån och är dum mot dig så le, får du foten i kläm le ännu mera och förlorar du 10 miljoner kronor så säg:



Hej hej hemskt mycket hej

Det var en gång en gubbe alltid glad och snäll

Som aldrig nånsin klaga över nåt



När dörren slog igen och gubben fick en smäll,

log han milt mot dörren och sa tack.

Han sa:



Refr: Hej hej hemskt mycket Hej



När råa busar jagade vår glade man

och hade en batong som var så stor.



Slog gubben ner i skorna så att han försvann,

sen hördes det en stämma från hans skor.

Den sa:



Refr: samma



Gubben köpte bil hans sista peng försvann,

försäljaren sa att den var "Jättebra".

Men efter 15 meter hela bilen brann,

gubben vände sig till försäljaren och sa:



Refr: samma



Gubben blev för gammal,

han dog knall och föll

Klättra i en flaggstång som gick av.

Alla grät i kyrkan när prästen talet höll,

Då hördes det en stämma från hans grav.

Nån sa:



Refr: samma





<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/E3MNVACaS5Q&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/E3MNVACaS5Q&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

2008-12-17 @ 22:57:46
Postat av: Svennis

Sorry för dubbelposten. Du kanske kan ta bort den ena. Det går inte att klistra in youtubeklipp i kommentarena ser jag.



Ha det bra, hälsa Emily

Kram Svenne

2008-12-17 @ 23:02:25
Postat av: Emilia

Hej Sven! Tack för ditt insiktsfulla inlägg. Det stämmer att hämnas man så leder det ingen vart utan kan snarare leda till flera hämndaktioner, dvs det blir en ond cirkel. Jag ska hälsa Emily!



Kram

Emilia, den snälla

2008-12-18 @ 15:52:15
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback