Måndag eller söndag?

Måndag, men det skulle lika gärna kunna vara söndag (kanske för att jag var i kyrkan idag, både på mässa och kurs). Nu kan jag säga att en gräns är nådd och gissa vilken den är? Jo, den gyllene höstgränsen. Ni tänker säkert: "men hallå, hösten har ju varit här forever!!!". Men det stämmer inte riktigt, för som ni kanske märker har löven nu inget att säga till om, för det har kommit en vind som vet hur den ska göra för att löven ska dansa, nerför träden, uppför backen, ner på trottaren, snubblanes över hunden och ner i leran. Ja, för det är lera på marken nu också. Märkte det tydligt när jag tog upp en lerig boll när jag var ute med lillkillen (usch, jag trodde först att det var hundskit...). Ja, till dessa rörelser är det bara musik som fattas...och mössa på huvudet. Mössa är speciellt för mig och jag måste säga som det är: jag har en jättefin mössa - men vet inte var jag har lagt den. Jag misstänker att den ligger gömd i en orange Stadiumpåse, men den kan jag inte heller hitta, aarrgh!

Höstgräns eller inte, hittad eller ohittad mössa, leriga bollar - det är dags att stänga av datorn och slappna av lite. Lite törst känner jag av också (har haft några sådana tillfällen på sistone där jag får paniktörst, och då fungerar bara en sak: vatten!).

Kram och ett extra täcke till alla som fryser!
Emilia


Rätt mäktig fasad - eller? Sardinien 2008
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Ja är en mäktig fasad, tro vad som finns bakom fasaden, är det kanske en romansk kyrka, och vad döljer sig inne i valven. Du har en kamera som tar fina bilder Emilia. Men för att se bakom fasaden behöver man hellre än kamera en poet och jag föreslår Tomas Tranströmer som skrivit denna dikt. Själv måste farbror Nisse fundera väldigt länge och koncentrera sig djupt innan han ger sig på en sådan uppgift.



Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret.

Valv gapande bakom valv och ingen överblick.

Några ljuslågor fladdrade.

En ängel utan ansikte omfamnade mig

och viskade genom hela kroppen:

”Skäms inte för att du är människa, var stolt!

Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.

Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”

Jag var blind av tårar

och föstes ut på den solsjudande piazzan

tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini

och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.



Tomas Tranströmer

2008-10-21 @ 09:44:53
Postat av: Emilia

Oj, det var mäktigt skrivet - verkligen! Ja, det stämmer, en kyrka var det. Vi tittade på dem när vi var på Sardinien. Det enda trista var just att vi inte kunde gå in i dem alltid, de var ofta stängda - verkligen trist. Men vi fick se fasaden i alla fall!



Tack för det fina inlägget!

Emilia

2008-10-21 @ 13:13:47
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback