Vintern rasar! Glad Valborg!

Jag firar här hemma och inser att jag har ont i benen så pass att det var jobbigt att stiga upp ur soffan för att hämta laddaren till datorn. Att jag har jobbat dessa två dagar, det märks tydligt. Jag har då dagens tips på en maffig macka (det är den jag har bjudit på under dessa dagar, även imorgon!).

Maffig macka
200 gr ytterfläskfilé (t ex Nybergs)
1 äpple
Vitlöksost, färskost (t ex Boursin, Cantadou)
1 msk matfett

Salt och peppar

2 baguetter

Skiva fläskfilén och stek den på hög värme i en panna. Salta och peppra. Skiva tunna skivor äpplen och lägg på de delade baguetterna, lägg på fläskfilén och klicka på med färskost - voilà! En maffig macka. Servera med en kopp te alternativt någon kall dryck. Om du vill ha bregott på baguetterna så går det bra!

Apropå mat så har jag idag ätit en hälsotallrik med parmaskinka och mozzarellaost. Måste säga att den var riktigt bra, även om hälsotallriken i Gamla stan är snäppet bättre. Men den här kändes fräsch och jag blev ordentligt mätt. Fyra morgonsolar! Av fem möjliga...

Jag vet inte om ni ibland kan känna vad kroppen vill ha. Eller inte ha. Jag gick igenom i huvudet vad jag skulle äta till middag och kunde inte komma på någonting. Allt kändes för tungt och jag var inte alls sugen på saker som jag i vanliga fall skulle tugga i mig. Men! Så kom jag på det. Jag behöver fruktsallad med vaniljyoghurt! Sagt och gjort - jag var lite tveksam först, det är ju ingen middag...Men jag köpte en massa frukt och detta hade jag i min fruktsallad: mango, banan, vindruvor, fikon, gojibär, kanel, kardemumma och linfrön. På det: vaniljyoghurt från Arla. Mycket gott!

Dags att ta det lugnt, lite bilder av den intagna maten idag...!



Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Hälsotallriken ser så jädra god ut! Den blir mitt Val i hemmets trygga Borg.





Glad såsom fågeln i morgonstunden

Hälsar jag våren i friska natur'n,

Lärkan mig svarar och trasten i lunden,

Ärlan på åkern och orren i fur'n.



Glad såsom fågeln i morgonstunden

Hälsar jag våren i friska natur'n,

Lärkan mig svarar och trasten i lunden,

Ärlan på åkern och orren i fur'n.



Se, hur de silvrade bäckarna små

Hoppa och slå,

Hoppa och slå

Vänliga armar kring tuvor och stenar!

Se, hur det spritter i buskar och grenar

Av liv och av dans,

Av liv och av dans

I den härliga vårsolens glans!



Se, hur de silvrade bäckarna små

Hoppa och slå,

Hoppa och slå

Vänliga armar kring tuvor och stenar!

Se, hur det spritter i buskar och grenar

Av liv och av dans,

Av liv och av dans

I den härliga vårsolens glans!

uti vårsolens glans!



Glad såsom fågeln i morgonstunden

sjunger jag våren i friska natur'n,

Sorgen där ilar från själen som blunden

ilar från ögat, som fågel från bur´n.



Glad såsom fågeln i morgonstunden

sjunger jag våren i friska natur'n,

Sorgen där ilar från själen som blunden

ilar från ögat, som fågel från bur´n.



Lunder och sjöar i vårdagens dräkt

Sänden er fläkt,

Sänden er fläkt,

visken alltjämt i mitt öppnade sinne

vårens och glädjens och barndomens minne!

Ty sorgen förgår

Ty sorgen förgår,

som ett moln i den blommande vår.



Lunder och sjöar i vårdagens dräkt

Sänden er fläkt,

Sänden er fläkt,

visken alltjämt i mitt öppnade sinne

vårens och glädjens och barndomens minne!

Ty sorgen förgår

Ty sorgen förgår,

som ett moln i den blommande vår.

i den blommande vår

2009-04-30 @ 22:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback