Brödbak och tidsblock...

Andas Emilia, andas. Full rulle från klockan sju i morse. Tyvärr är min kompis Maria sjuk, så jag har bakat själv här. Att baka är kul, att baka gör att jag känner mig huslig - bra känsla (inne på det här med känslor nu som ni kanske märker...).

Tidsblocks-tänket fungerar verkligen. Jag är ruskigt effektiv och gör en massa saker. Dock gör det mig lite trött, så jag ska strax gå och vila mig och dricka utdaterat te (undrar hur jag kommer att må sen...)

Världens enklaste bröd har jag gjort idag, klicka här för att kolla in!

Ett annat recept som är gudomligt gott är räkrisotto. Här kommer recept och guidning:

Ingredienser:
1 buljongtärning (grönsaks)
3 dl ris
1/2 purjolök, fint skuren
30 gr smör
En näve färsk dill
En lagom stor bit pepparrot
300 gram tinade räkor, skalade
30 gr smör

Sätt på riset (koka upp vatten med buljongtärning och släng sedan i riset som kokar medan du gör resten!)

Fräs den fint skurna purjolöken i smöret. Lägg undan. Rivjärnsdags: ta pepparroten och riv den på järnet. Här anpassar du efter egen smak. Hacka dillen (lämna kvar lite till dekoration).

Stek räkorna i smöret. Lägg i dillen och den rivna pepparroten (som även kan användas till dekoration). Låt stekas.

Blanda det färdiga riset med purjolöken. Lägg på uppläggningsfat och ovanpå läggs räkröran. Servera och njut! Funkar alldeles utmärkt till Fumées blanches, vitt vin!


Kommentarer
Postat av: Dora

Det är alltid gott med det brödet...

VIla vännen så att det inte blir för mycket för dig.

Kram från Halmstad. Jag kan ha gäster här så du är välkommen när du bara kan.

2009-08-31 @ 17:22:45
Postat av: Emilia

Åh vad mysigt! Det tar jag som en stående inbjudan! Kram!

Emilia

2009-08-31 @ 22:00:32
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback