Tallinn - en resa med värme, kyla och god mat!

Ja, nu är jag tillbaka, fit for fight. Eller ja, i alla fall fit - gick och gick i Tallinn, med en kyla som hette Duga. Och en mamma som frös om vartannat. Vi hade en väl genomarbetad strategi - gå i 45 minuter, för att sedan värma oss på något café - mycket bra och säkert EU-godkänt. För hur ska man annars palla kylan?

 

 

 

Som sagt, vi kom fram på tisdagen vid tio-snåret (estnisk tid) och redan vid utgången insåg min mor att ett par extra fleecekalsonger, det var vad hon behövde. Sagt och gjort. Medan hon sprang tillbaka till hytten, satte jag mig på en bänk (inomhus) och tittade på röken ur min mun. Solen strålade dock och vi gick försiktigt på Tallinns gator.

 

REKOMMENDERAS!

MAT

Det är som så, att mina tidigare materfarenheter från Tallinn har varit ganska dåliga - tyvärr. Men numer, numer kan jag bara gratulera mig själv och mamma, för vi har hittat Matstället med stort M. Trots det tråkiga namnet kan jag bara säga: Yes! Trots det tråkiga namnet (Lido) så är jag impad. Det var som en foodcourt och vi kunde välja massor av olika mat - vi valde fiskbiff med ris och grönsaker, samt potatismos och vanlig potatis, sallad och fyllda pannkakor med kött. För allt detta betalade vi 200 EEK - dvs ca 55 kronor per person. Sen tillkom det på kaffe. Nej, jag är så nöjd och här kommer en variant på adress. Matstället ligger högst upp på ett centrum som heter Solaris, här kommer en länk

 

 

SEVÄRDHET

Julmarknaden låg i Gamla stan - och visst var det fantastiskt med dessa små stugor och alla hantverk som visades. Vi tittade och hämtade inspiration och framför allt så var det skönt att få mysa lite på torget. Trots detta stannade vi inte alltför länge, dels var det kallt och dels ville vi vidare. Träffade på en äldre kvinna som sålde strumpor och vi gjorde inköp - så jag är numer utrustad med både vantar och sköna sockor! Med vantarna kan jag säga så här - jag köpte (mamma sponsrade med hälften) ett par gudomligt sköna tumvantar i skinn på båten - inuti finns vanthimmelriket - det är som att ha fingervantar på sig inne i vanten och mjukt som bara den!

 

INHANDLING

Te-handel

Coffee and Teashop - Kohvieri - ligger på Olevimägi 11 - ganska nära Gamla stan, till och med kanske det räknas att det ligger i Gamla stan. Där jobbar en kvinna som kan detta med teer och tebutiken (som även har kaffe och en del fina hantverk) är defintivt ett bra ställe att stanna till vid när man känner att fingrarna håller på frysa extra mycket. Mamma och jag tog oss en kopp chai och sedan shoppade vi julteer - perfekt som present! Jag frågade om jag fick fotografera lite och det var inga problem!

 

 



Ja, resan var en höjdare och vi kom nöjda tillbaka till hytten. Vid tio på kvällen började först magen att kurra, så mamma och jag gick till taxfree och köpte oliver, camembert och lite kött - oliverna var en klar tiopoängare! Sen sova jag hela natten och är nu hemkommen!

 

 

Nu ska jag snart umgås med min syster som är här på besök! Och sen, tror jag att Ulliz kommer hit!! Det vore ju ubermysigt, det var så länge sedan vi sågs!!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback