Det var just det...

...att jag behöver peppa mig själv inför intervjun idag. Tycker att jag har en ganska bra dag idag, sådant känner jag av oftast på morgonen och idag var jag duktig nog att gå upp kvart i åtta - har ju bildorienterande terapi på onsdagar. Ni kan säkert gissa var jag är just nu med en kopp te. Tog mig en smarrig cookie med choklad, men innan dess en nyttig macka med kalkon. Funderar just på vad jag ska äta för lunch innan det stora mötet. Seriositet, professionell, spännande och idérik...mantra som går igenom mitt huvud. Idag är jag extra stolt över min vän Emily som uttryckligen bombarderas av intervjutillfällen, inte så konstigt heller med tanke på hur bra hon är - så jag önskar henne lycka till dessa tre dagar! Själv ska jag ute och matinspirera i slutet av februari, ett av de jobb som jag känner att jag är riktigt duktig på! Men nu är jag sugen på det skrivna ordet och inte bara inspirera med mat. Har med mig mitt lilla minikollage och sminkade mig till och med i morse (inte så ovanligt om man är tjej i för sig).

Ikväll drar jag iväg till Tallinn, känns lite stressigt, har inte packat klart allt - får inte glömma kameran. Mitt mål är att promenera och fotografera. Eventuellt klippa mig också, men bara topparna, har lust att låta håret växa lite till, även om det börjar bli riktigt långt nu. Vid bordet bredvid mig sitter några studenter och pluggar juridik, skulle gärna ta en kurs i något, frågan är bara vad. Har en vän som ska skriva sin uppsats om vad verkligheten är, spännande. Det är alltid kul att skriva akademiskt och hitta svar på saker och ting. Fast det tyckte jag inte när jag skrev min D-uppsats, hua vad jag led mot slutet! Men det gick, mycket tack vare att pappa hjälpte mig att få ordning på uppsatsen! Den handlade om polska läkare som kommer till Sverige och arbetar och hur de lär sig det svenska språket i Polen på en kursgård som ett företag anordnar (Kalmena/Medena). Så här i efterhand tycker jag att själva ämnet faktiskt är ganska intressant och det kan hända att jag i jobbsammanhang faktiskt kan få nytta av den!

Jag har ju tunnelbanelektyr som jag läser sakta medan jag åker inne i stan, det är Kay Pollak som får mig att tänka till lite grann just nu. Han skriver bland annat om de sju gyllene orden, ord som du kan använda då du blir kritiserad, påhoppad eller om något klandrar dig för något. Dessa ord är: Det ligger nånting i det du säger

Kanske en aning provocerande, men samtidigt förlösande. Personer som kritiserar, påhoppar andra, mår egentligen inte bra, det vet de flesta. Men att vara extra medveten om det gör att du kan ta dessa påhopp med en ro. Jag tror jag förstår vad Pollak menar...

Ta hand om er!

Emilia
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Lycka till med MåBra! Ett tips till dig som mer handlar om mat för själen än för magen: http://www.historiska.se/utstallningar/tidsbegransadeutstallningar/Maria--drommen-om-kvinnan/



Hälsar Nisse

2009-02-11 @ 23:05:50
Postat av: Svennis

Emilia är bäst ingen protest

2009-02-12 @ 15:55:51
URL: http://musakon.webbland.se/blog/
Postat av: Emilia

Hej Nisse och Sven! Tack för ert stöd! Är i Uppsala nu och ska snart skriva ett inlägg!



Kram

Emilia

2009-02-14 @ 16:03:41
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback