Fyller år på fredag!

Och når upp till den eminenta åldern 29. Ingen särskild ålder men kanske ska jag fira det lite grann med några vänner. Idag är det kreativitet i luften och jag och Agnieszka ska ta oss en stund och måla. Vi träffades även igår kväll, tillsammans med Ulliz och Em och gick på en föreläsning som tog upp försäljningteknik. Det var en herre vid namn Rolf Laurelli som höll i detta mycket intressanta ämne. Jag tänkte göra en redovisning om det som jag lärde mig på bloggen, jag har en del matnyttiga anteckningar hemma. För det finns sälj och sedan finns det sälj, Rolf var mycket duktig och inspirerande och det var Venture Cup som hade bjudit in honom. Jag har ju undervisat i Personlig försäljning på komvuxnivå så mycket var givetvis repetition. Men det är övning som gäller för att man ska bli en bra säljare. Samtidigt är det bra att vara avspänd, känna av läget och framför allt: kunna lyssna. Säljare kanske associeras med mycket prat, men som Rolf Laurelli sa: du har två öron och en mun - alltså ska du använda öronen dubbelt så mycket, Om ni vill veta mer om Rolf så hänvisar jag till hand privata hemsida där det finns många matnyttigheter: http://www.laurelli.com/rolf/

Ulliz ska ju starta eget nu och den här föreläsningen hoppas jag gav henne lite mer kött på benen. Det första "hindret" som man måste komma över är just att skapa möjlighet till ett personligt besök. Jag vill gärna skriva mer om detta, eftersom jag själv ska börja arbeta som säljare, förhoppningsvis i mitten av februari!

Sitter som vanligt på Café Mersmak där de säljer rättvisemärkt kaffe. Men jag har läst i en gammal City att två Handelsstudenter gjorde en undersökning på huruvida rättvisemärkt verkligen stämmer, hur rättvist det är så att säga. Och deras slutsats var att det är bara ett spel för gallerierna och att konsumenterna luras att köpa detta rättvisa märke. Att vädja till konsumenters samvete är en affärsidé i sig, men när det kommer fram att de bönder som producerar inte alls får bättre villkor, då börjar jag att undra...

Nu ska jag gå in på monster för att se om drömjobbet finns där! Emily blev ju uppringd av en rekryterare efter att hon satt upp sig själv där, so you never know!

Emilia
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback