Men vilka goda dinkelpannkakor! Och lite säljskola för intresserade!

Gårdagen:
Efter en egentligen ganska kort promenad, ca en halvtimme var vi ute, så var det dags att äta igen (åt världens godaste lammfärs grillade på pinnar till lunch, med potatis och sallad, tomatsalsa, på Blåbär) och vårt val hamnade idag på pannkakor med nyttigt innehåll. Dessutom så gjorde vi pannkakorna på dinkelmjöl och vanligt mjöl och resultatet, tyckte jag, var mycket bra. I pannkakorna lade vi i keso, kalkon, paprika, tomat och persilja. Hade en skvätt grädde kvar som vi tog till en pannkaka, med lite rivna äpplen och kanel - me gusto mucho!


Vi har planerat en långtur nu på måndag med start klockan ett vid Gullmarsplan. Två timmar ska vi ut och gå. Kanske någon som vågar på sig en gissning vad det gäller var vi hamnar? Personligen tror jag Thorildsplan, men nu ser jag inte hela sträckan framför mig...Kul ska det bli i alla fall. Efteråt drar vi hem till Sven och då ska jag blogga lite. Har ju beställt Internet, men ej fått höra något mer från dem. Men den som väntar på något gott...

Nu till det som jag lovade i ett tidigare inlägg:


Lilla säljskolan à la Laurelli!


Det finns saker som du alltid kan bli bättre på och när det gäller att sälja din idé eller t o m dig själv som egen företagare - då kan det vara bra att bli inspirerad och få lite tips och råd. Laurelli var inte blyg med att säga att det faktiskt kan vara lite "skämmigt" att arbeta som säljare och att det finns vissa förutfattade meningar om vad det egentligen innebär. Jag själv brukar sällan titta på säljjobb, för jag tycker det verkar påfrestande. Men efter föreläsningen med Laurelli så insåg jag att det är en konst att sälja och det finns saker som gör att man kan skilja sig från mängden. På ett pedagogiskt sätt visade Laurelli olika kritiska moment och hur det berömda säljsamtalet ska gå till. Att köpet/säljet genomförs, att du och din kund har kommit överens är ett resultat av en process. Du kanske måste träffa din kund en, två eller tre gånger innan du kommer iväg med en färdig affär. Det börjar med att du måste visa att du finns - detta kan ske via telefon, annons, mail eller något så enkelt som med fax marketing eller ett hederligt personligt brev (handskrivet på kuvertet) som du skickar med posten. När du väl fått in ett första möte så finns det några nivåer som du arbetar dig igenom.


Inför varje agerande med kunden bör du sätta upp ett mål: ska ditt mål vara att boka in ett möte, skapa intresse, ro affären i hamn? Och efter varje aktivitet - gör en kundrapport. Här har du ett tolkningsföreträde, dvs du tolkar vad som skett under mötet. Vill du vara extra proffsig skickar du en kopia till kunden!


Kontaktetablering: här pratar du med kunden om mer neutrala ämnen: vädret, matchen på TV. Allt för att känna av kunden och för att få en känsla på vilken nivå du ska sätta samtalet på.



Behovsanalys:
för att du ska kunna presentera och argumentera för din produkt är det viktigt att du på ett enkelt sätt vet om vad kunden efterfrågar och vilka sorts problemlösningar du kan erbjuda med hänvisning till kunden. Detta gör du enklast med att ställa frågor. Laurelli presenterade SPIN-metoden, dvs frågor som handlar om situation, problem, inverkan och nytta. Som exempel kan vi ta mig som söker arbete som frilans, frågor som jag skulle kunna ställa är: Hur ser det ut på ert företag idag när det gäller frilansskribenter (situation, en något bredare fråga)? Har ni höga arbetstoppar (problem)? Hur inverkar hög arbetsbelastning er verksamhet (inverkan)? Ser ni en möjlighet att ta in en utomstående skribent (nytta)?



Presentation/Argumentation:
med hänsyn till vad din kund har sagt kan du nu på ett professionellt sätt presentera din idé eller tjänst. Genom att använda rätt retorik kan du komma långt. Använd alltid tre argument: det starkaste först, sedan det svagaste och sist det näst starkaste argumentet. Att kunna visa på bevis är också viktigt, t ex att använda statistik, hänvisa till vad tidigare kunder har tyckt om varan/tjänsten eller referera till en auktoritet. När du har kommit så här långt är det viktigt att du har kundens "accept", dvs att han eller hon är med på vad ni pratar om och att du under säljsamtalets gång hela tiden bekräftar: "visst var det så att..." (ledande frågor, en av de sju frågetekniker som finns). 


Behandla hinder/motargument: kanske är det något som är oklart för kunden, då kanske du får referera till tidigare argument, till kundrapporten, påvisa kundens behov m.m.

Avslut: Repetera, gärna med ledande frågor som säger "eller hur?", "inte sant?" På så sätt får du bekräftelse av kunden att du förstår hans/hennes behov!

Lycka till!

Dagens planer: ta det lugnt och planera lite inför imorgon. Jag gick upp ganska sent idag, och dessvärre blir jag på så sätt trött hela dagen. Ska gå på kvällsmässan klockan sex och sedan hem för att äta en god pasta med köttfärssås som blev kvar sedan helgen. Måste äta ordentligt inför imorgon eftersom jag ska till Farsta och träna med Carlos. Vi ska gå på spinning, Tvätt imorgon också, mycket att tänka på. Ej att förglömma att köpa mjukmedel och tvättmedel - ska göra det här på Fridhemsplan. Sitter och suktar efter alla goda saker som de har här på mersmak, men jag håller mig. Fick ju i mig en kanongod lunchmacka med leverpastej!

Ha det gott!
Emilia

Kommentarer
Postat av: agnieszka

hej emilia,



precis som jag sade igår, så har jag inte tid att läsa så omfattande sammanfattningar :-)



Ha en bra dag, för idag är DIN dag !



Vi ses och träna hårt på spinningen.



2009-01-30 @ 14:21:20
Postat av: Emilia

Ja, jag vet, jag är alldeles för ambitiös....:) Men som sagt, i min blogg läser man det man vill läsa, resten struntar man i! Det är kul att ni alla tittar in då och då, det känns som att bloggen fyller sitt syfte!



Kram

Emilia

2009-01-31 @ 15:03:29
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback