Doften av rosvatten...

Ja, jag fick lust att lukta på det idag. Lösningen hade ju varit att köpa en ros och dra in lukten - gjorde dock inte detta, men tanken var god. Lukter har jag skrivit om förut att de har en inverkan på oss. Förra veckan köpte jag schampoo och balsam till en vän och jag valde lukten honung. Och mycket riktigt, hon fick associationer till sin barndom. Jag associerar honungsschampoo till en resa till Österrike som jag och en vän samt henned familj gjorde när vi var tretton, fjorton år. Hon hade nämligen sådant schampoo och jag fick låna av henne. Jag kommer till och med ihåg hur badrummet såg ut! Nu sitter jag hemma och ska dricka nyponte. I cd-spelaren spelar jag Keltisk Stillhet. Ja, stillheten behövs. Och idag hade prästen en intressant predikan om våra jordiska "gudar" och det fick mig att tänka till. För jag tror att vi alla tillskriver saker och ting, även personer, att de är gudlika eller att vi inte skulle kunna klara oss utan dem. Det ska jag komma ihåg, att dessa tillskrivningar styr mig och mina uppfattningar.

En liten parantes också. Jo, jag skriver ju ofta om min panikhunger. Alltså en hunger som gör att jag blir allmänt odräglig och dysfunktionell. Jag har ett tips till mig själv: och det är att äta innan jag blir hungrig, alltså i fasen där jag håller på att bli hungrig. På så sätt slipper jag den arga och jobbiga Emilia. Det fungerade nämligen idag: åt lunch vid ett och gick sedan och tränade på Friskis. Sedan träffade jag mamma vid Govindas och jag sa först att jag inte var hungrig, men så när hennes tallrik kom in så kände jag ändå att det var dags, även fast det inte var en så tydlig hunger. Och faktum är att nu, klockan åtta, känns hungernivån ganska låg och blodsockret mår nog helt okej. Har jag kanske löst mitt problem? Kanske. Jag åt även en ordentlig frukost i morse: havregrynsgröt med torkade aprikoser och mjölk, skinksmörgås på fullkornsbröd och ett glas juice. Jag har hört att dagen blir bättre rent hungersmässigt ifall man äter en stadig frukost - känn på den!

Ja just det: Svenne-metoden kan ni nu läsa om på Svennes blogg: www.musakon.webbland.se/blog Jag har börjar tillämpa det och klockan 20:30 ska jag vara nyttig och baka bröd. När den jäser, degen, ska jag sortera tvätten från igår. Allt luktar äpple. Jag funderar på det här med blommor här hemma. Jag fick checkar från mamma i julklapp och vill gärna använda dem. Kan vara så att jag kontaktar en god vän som kan lite om det här med blommor och så slår jag slag i saken. Om ni har tips på några bra och tåliga blomsorter: skriv i kommentarsfältet nedan!

Över och ut! Tittut!

Emilia, den blommiga....
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Stadig frukost ja, känn på den. Gör jag varje morgon i form av havregrynsgröt med linfrö, vetekli, russin, yoghurt. Plus kokt ägg med kaviar och gärna även tomatsill. Sen står man sig länge utan panikhunger. Har du provat att äta äpplen mot suget.



Blommor var det. Kan ju föreslå de krukväxter som jag själv har, de funkar bra och är lättskötta. Pelargoner förstås, blommar fint och länge, lätt för att leva, lätt att föröka med skott, kan beskäras hur som helst, den bara växer. Ampelilja är en favorit, otroligt lätt att sköta och överleva. Grönvita randiga blad, funkar bäst i en ampel i fönstret. Blommar på stänglar med små vita blommor. Paradisträd gillar jag, ser med tiden ut som träd med grov stam, finns flera sorter, de jag har har feta mörkt gröna runda blad. Lätt för att leva och sköta, tål torka. Fönsterfikus, stora mörkt gröna blad, kan bli höga, den jag har når snart taket och är mycket gammal, säkert 30 år. Vill man att den ska växa långsamt så ger man sparsamt med näring. Brukar vattna mina blommor med Blomstra, särskilt pelargonerna måste få näring för att blomma fint. Ja det var mina krukväxter som har den stora fördelen att de är tåliga. Gillar man mycket blommor så är pelargoner ett bra och säkert tips.

2009-03-04 @ 19:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback