Den ekonomiska krisen...ska den få rätt?

Bloggvärldsbloggen tema är...den ekonomiska krisen. Här kommer mina tankar...

Det har varit kris, och det pratas om den hela tiden. Tror inte den är slut heller, men jag har stängt av den. En intressant notering har dock gjorts, att man använder krisen som anledning till att inte höja lönen. Jag (som en av många som upplevt ett nej gällande höjning) tacklade det ganska bra eftersom jag är glad att jag har ett jobb, men jag funderar på om ordet ”kris” inte används lite väl ofta och omotiverat? I mitt arbete, exempelvis, så tror jag att krisen faktiskt resulterar i att marknadsföringsaktiviteter blir ännu viktigare – just för att öka konsumtionen hos människor. Men inte började jag att käbbla om det, den stora krisen måste ju få rätt (eller inte?)

Den psykologiska aspekten är intressant, om man tittar på hur folk reagerar, trots att krisen inte ”drabbar” dem – tankar som att man ska börja spara pengar blir aktuella och människor känner en oro – trots att det kanske inte behövs. Löpsedlar om kris, oavsett om det är prognoser eller kalla faktan, gör att människor konsumerar mindre, det tror jag i alla fall. Och blir mer rädda – och det i sig är ju en kris…Så krisen föds också upp av löpsedlarnas rapporter!

Att vara aktsam på vad som händer: JA!
Att lusläsa rapporter och bita på naglarna: NEJ!

Över och ut!

Kommentarer
Postat av: Sven

Lev och njut nu. Spara lite granna. Enklast är bäst!

2009-09-30 @ 21:54:21
Postat av: Emmy

Hej Emilia!



Intressant tanke om att krisen föds upp av löpsedlarnas rapporter. Det skulle vara roligt om du vill vara med i vår blogguppmaning från Brunchrapporten, i så fall kan du länka till http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3182&artikel=3117402 så syns din blogg automatiskt hos oss.



/Emmy


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback