Rapport från ung kvinna i sina bästa år

Punkt 1: Jag vill veta hur man doserar tvättmedel. Erkänner alltså att jag kör på måfå och det är inte bra för miljön, för det kan vara så att jag använder för mycket. Eller för lite, fast kläderna blir ju rena. Så tips mottages tacksamt. För jag fyller 30 år om några månader håller nu på att samla vuxenpoäng. Framför allt är jag nu certifierad bio-sorterare. Alltså jag matsorterar och jag trivs med det. Jag har t o m en speciell nyckel som går till den mycket speciella sopsorteraren härute. Så det så. Pilutta er (jag vet, jag ska öva på att inte vara så barnslig).

Punkt två på dagordningen är: vad är en sekt? Funderade lite och har kommit fram till: jag tänker mig en avskild grupp människor som har en gemensam tro på något och det är ofta fanatiskt. Sekt klingar negativt i mitt huvud. På wikipedia kan man utläsa följande:

"En sekt är ett religiöst samfund eller parti, som skiljer sig från det härskande kyrkosamfundet genom att föra fram och lägga vikt vid någon underordnad eller förnekad lärosats /.../

De som tar fasta på det marginella i begreppet brukar kalla alla nya religioner sekter, som en fas i etablerandet. I den betydelsen är ordet helt värdeneutralt. Därför omtalas till exempel de första kristna församlingarna ibland som sekter.

I vardagsspråket är ordet pejorativt, ibland använt för att nedvärdera avvikande åsikter eller livsstilar, och som en diffus beteckning för sekteristiska grupper. I fackspråket har det en betydligt skarpare definition och är mer objektivt. På grund av sekters avvikande natur har ordet dock ofta en negativ bibetydelse, vilket förr härrör från inställningen till de grupper som klassas som sekter och de mest extrema sådana än på själva definitionerna. En mer politiskt korrekt term (åtminstone vad gäller sekter som uppstått i relativt modern tid) är "nyreligiös rörelse"

Punkt 3: Jag håller på att budgetera. Det är intressant. Och tråkigt på samma gång. Men Björn Lundén och hans författarvänner är duktiga på att ge information i bokform - mycket cred till dem. Och att det finns bibliotek!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback