Något så vackert som en promenad

Tänk om det var så att jag inte hade tid att göra saker som jag vill göra. Då skulle jag säkert beskriva dagens promenad som "ett undebart break i en annars hektisk vardag". Saken är den - att det var lite hektiskt - men mer i huvudet än någon annanstans. Och det var då jag kom på det - jag drar! Det går inte att göra något produktivt när det är osorterat kreativt kaos i huvudet. Sagt och gjort. Eller sagt och gått.

Första halvtimmen så var jag inte alls medveten om var jag befann mig. Jag vet att jag tog tunnelbanan från mig till Gullmarsplan. Och köpte mig en alldeles lagom het latte på Espresso House. Kaffe var länge sen. Och god sådan var ännu längre sen. Sen gick jag och tittade ömsom på hus och ömsom på gräsmattor. So far so good. Men sen är det så att tanken kan ta överhanden. Och då missar jag en massa spännande saker - som att solen faktiskt lyste. Som att det finns riktigt tacky skyltar på tobaksaffärer och frisörsalonger. Som att livet är vackert utan något som helst innehåll.

Jag gick en lång stund på Gullmarsvägen. Och jag kan säga att innan jag började vandra uppför den (eller nerför...?) så var jag de facto Gullmarsplan - alltså torget utanför tunnelbanan - ganska oofta som jag är där. Det kändes lite skumt. Och väldigt gammalt. Ändå är Gullmars ett ställe som är centralt - det är där alla linjer delar på sig - mot Hagsätra, Skarpnäck och Farsta. Skulle de inte kunna göra något åt torget?

Det vackra med mina promenader är:
 - jag kommer ofta på saker som jag inte skulle komma på annars
 - min kropp blir glad
 - jag kan lyssna på musik om jag vill, men idag valde jag bort den - hur ska annars tankarna komma fram??
 - ibland går jag helt nya vägar och södra delen av stan pusslas sakta men säkert ihop
 - jag stärks, inte bara kroppsligt
 - jag blir inspirerad till att gå igen
 - två timmar känns som max en timme - I l like it I guess!

Jag fick tipset att stänga av datorn - och jag tar det!


Tisdagskvällen






I söndags träffade jag....


Kommentarer
Postat av: razaha

Tack för kommentaren!

Jag skall plugga på Manuspiloterna i ett år och lära mig skriva filmmanus. Det är sååååå spännande.

Jag har precis kommit ut med en bok som heter VILDSINT där jag tillsammans med ett antal andra författare skrivit en hel massa noveller.

Idag har jag redigerat min novellbok som MÅSTE vara klar den 6:e september för att hinna tryckas till bokmässan. Ha det

2010-08-11 @ 00:00:56
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback