Helt jättetrött. Skönt! Linssoppa

Jag sitter i min kombinerade säng-soffa. Sängsoffa? Bra ord. Jag skulle kunna sova nu. Ärligt talat. Men samtidigt är jag sugen på kanelbulle. Jag tror det är Matildas fel, hon berättade om hur det är att förmiddagsfika ensam, men att idag hade hon sällskap. Ja, för att göra en lång story kort - Matilda är egenföretagare, dvs hon har ingen att fika med på "jobbet".

Själv har jag varit allt utom ensam. Jag har umgåtts med fröknarna Årsta hela dagen och det var mysigt i kvadrat. Maria är piggare än vanligt, så vi kompletterar varandra ganska bra - hon lagade mat åt lillstumpan medan jag höll ovan nämnda i knät och myste. Klara har koll på läget och ibland kommer det förtjusande små illvrål när till exempel Elvira kommer in (katt). Sen gillar Klara att känna och klämma. Mina glasögon var jag noga med kan man säga. Maria bjöd på lunch och senare, när matlagningen var klar (blomkåls - och morotspuré med diverse bönor och couscous) begav vi oss ut i moddyran. Det är faktiskt lite klurigt att köra vagn nu när vädret är som det är. Men vi kom ända fram till Globen Centrum och tog oss en liten pannkakstallrik (man kan tro att det enda vi tänker på är mat. Och så är det också, vi är lika känsliga på den punkten). Nu när jag kom hem var jag så inspirerad av all matlagning att jag själv fixade en linssoppa med sting -fräste lök och morötter, blandade i curry, örtsalt och sambal oelek en matsked. Sköljde ca 3 dl linser (röda) hällde dem i kastrullen och på med 1,7 liter vatten. Två buljongtärningar. Sedan, när det var färdigkokt mixade jag med två matskedar creme fraiche och några knippen persilja (tack Line som lämnade den hos mig sist!). Sedan pressade jag en halv citron. Klippte ner några aprikoser i en djup tallrik, hällde över den varma soppan, och i med lite citron. Till det en macka med ost. Fantastiskt gott!







Kommentarer
Postat av: Jenna

Linssoppan låter toppen! Brukar oxå ha i currypasta i mina linssoppor så de blir lite hetare :)



Hoppas du får en riktigt bra dag Emilia! kram

2010-02-10 @ 09:10:24
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Kinga

Soppan ska jag laga imorgon, tack för tipset :-)

2010-02-10 @ 09:45:33
Postat av: Anonym

Emilconetti, dåligt update må jag säga!

/ secret Girl_forsure

2010-02-11 @ 17:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback