Fantastiska tider. I en konstig värld.

Några dagar sedan....

Det är eftertänksamhet som kommer i min väg – och den vill stanna. Men samtidigt vill jag inte ha en överhettad hjärna. Att kunna sluta tänka och vara mer i kroppen, det är en önskan. Som kräver träning. Idag har jag en förhållandevis lugn dag. Och jag tog mig just en stund att bara sitta. Och lyssna. På keltisk musik. Jag klarade av ca en minut, min själ är rastlös. Samtidigt gjorde den korta stunden gott.

 

Vad är det perfekta stadiet för en kropp och knopp? Vad behöver de för att må bra? Jag har fått för mig att för mycket prylar inte är bra. Därför sker det utrensning här hemma. Även om det går långsamt. Måste säga att jag är ganska nöjd med vardagsrummet. Trots att en klädhög redan har hunnit bildas. Jag går omkring och funderar på hur jag ska kunna minska på antalet saker här hemma. Och samtidigt ska det ändå präglas av att jag bor här. Hm, det är inte lätt. Några tips? Maria, en vän, tipsade om hyllor som har dörrar, då kan man gömma en massa saker. Den idén gillar jag. När jag var på yoga häromdagen så sa jag att yogan är svår att utföra hemma – just för alla saker. Tänk om jag kunde skapa en yogavänlig miljö?

 

Om en vecka bär det av. Jag längtar samtidigt som jag trivs att vara här. Som fisken i vattnet! Borta bra och hemma också bra. Kombinationen är bäst!

 

Sitter just nu, i skrivande stund, i Kulturhuset. Och blir irriterad över det faktum att jag inte kan koppla upp mig. Men snälla nån, är min nästa tanke – behöver jag verkligen vara uppkopplad just nu? Jag har ju saker att skriva, och är inte en uppkoppling ganska störande då? Det är väl bara att spara allt på ett usbminne och sedan bege sig till närmsta bibliotek. Typ Odenplan. Det löser sig. Saker som jag bör göra just nu:

 

  1. Skriva klart dagens blogg (I am on it!)

  2. Läsa i boken Tillsammans och påbörja min recension

  3. Fundera över några idéer till artiklar till en kund

  4. Bara vara

 

Boken Tillsammans är skriven av författarna Åsa Nilsonne och Anna Kåver. Två riktigt duktiga yrkesmänniskor, som har ett pedagogiskt sätt att förklara så svåra saker som relationer. Jag ska skriva en recension av boken. Så det kan vara läge att helt enkelt stänga av datorn.

 

Fredag

Den går fort tiden, utan tvekan. Diskuterade tiden igår och hur jag uppfattar den. Det är inte alltid lätt, men jag uppfattar tiden på ett nytt sätt sedan jag kom tillbaka från Uppsala. Det känns som om jag har mer tid på mig. Konstigt det där. Jag vet att jag är ganska bra på att inte oroa mig för framtiden – för den vet jag ju egentligen ingenting om. Så det blir inte särskilt produktivt att försöka skydda sig emot den.

 

Hur förhåller du dig till framtiden?

 

Snart ska jag träffa en vän, eller om en dryg timme. Jag befinner mig på biblioteket på Kungsholmen och fördriver tiden genom att läsa boken Tillsammans. Har lite stress i kroppen. Kanske ska jag bara titta på människor istället? Ingen dum idé....

Kommentarer
Postat av: Dorot

Jag är svartsjuk över din Polenresa. Vad kul att det är så snart. Jag får lugna mig och vänta till min semester... i augusti. Fram tills dess: jobba, jobba, jobba...



Ha det gott vännen.

2010-06-11 @ 18:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback