Omega 3 och Måbrautmaningen vecka 15 & 16

Omega 3 skrev jag om igår. Uppdrag granskning gjorde undersökning vad det gäller VARIFRÅN fiskoljan kommer - på riktigt. Många av de som säljer fiskolja, omega 3, hävdar att den kommer ifrån Sydamerika. Det har visat sig INTE stämma - utan fiskoljan hämtas från Nordafrika, närmare bestämt Västsahara - där människor lever i flyktingläger och inte får ta del av vad fisken kan erbjuda - varken ekonomiskt eller matmässigt. Det vi som konsumenter kan göra är att fråga producenterna om ursprunget och ställa etiska krav.

Måbrautmaningen går som den går. Det vill säga att jag fortfarande tycker det är en bra utmaning. Samtidigt kan jag förstå att det finns skeptiker - utmana sig till att må bra, vadå? Alla vill vi väl må bra? Ja, men samtidigt är det många av oss som kanske inte gör det och därför vill jag sätta det i fokus. Både kroppsligt och psykiskt. Inga konstigheter.

Jag kan konstatera att det som funkar just nu är maten och konditionen. Jag tar mig själv på allvar, samtidigt som det kan vara att slappa och bara vara. Så här stod det i förra veckan, angående föresatsen: "receptet för vecka 15 är: uppmärksamt, glatt, vilopauser, bra mat  och att välja bort stress. "

Och det verkar som att det jag skriver på bloggen fastnar hos mig - för jag har företagit mig samtliga saker. Men ändock - det var en tuff vecka, dels mycket jobb, dels var jag förkyld. Så betyget blir 6/9.

Vi är inne i en ny vecka, och det är redan torsdag, så det innebär att det endast är tre dagar kvar. Men tre dagar är också något och denna minivecka vill jag följande: lyssna inåt. På riktigt. Ta mig tiden att fundera innan jag agerar. Jag testar nu. Mhm. Jag är hungrig. Då ska jag bara passera purjolöks- och potatissoppan.









Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack så hemskt mycket för de fina orden! Jag blev jätteglad när jag läste din kommentar.



Och vilken bra idé att utmana sig själv till att må bra. Det är så lätt att man tappar fokus och glömmer bort det i allt annat som ska göras i livet.



Hoppas du får en underbar helg!

2010-03-12 @ 08:44:34
URL: http://ettlivirorelse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback