Tänkvärt om prat

Ibland behöver jag få inspiration. Samtidigt som det gäller att vara selektiv. Varför? Jo, för om man vill inspireras så finns det oändliga möjligheter. Vilket gör att viss inspiration bara blir till information. Och då försvinner poängen med att bli inspirerad. Jag kopplar nämligen det till handling. Att faktiskt göra någonting av den inspiration som man har fått. Är ni med på vad jag menar?

Ett litet stickspår som kommer här och nu är jag är trött på mellantimmarna - ni vet de där timmarna som jag tillbringar mellan att jag kommer hem och exempelvis ska gå på yoga. De stressar skiten ur mig. För jag kom hem halv fem, efter en eftermiddag med den här damen. Väl hemma så är min första tanke "jag ska snart gå igen" - och det är inte välbefinnande. Det är att veta sin begränsning i tid. Så ja. Om en timme ska jag gå. Och jag måste ställa om till yoga-mode. Det tänker jag göra efter detta inlägg.

Nu kära vänner ska jag försöka berätta om min eftermiddag på Citykonferensen med Gunilla Persson (specialité: muntlig kommunikation på jobbet. Har skrivit en avhandling om hur poliser skriver förhörsprotokoll), där det var dags att inspireras!

Då det var en hel eftermiddag har jag valt att fokusera på "hur gör man i mötet med andra människor, i kommunikationen?"

Jag vet själv att jag ofta tänker vilket intryck jag ska göra på redaktören (det är oftast mot den gruppen som jag arbetar) och hur jag vill vara vid ett möte. För mig är det personliga viktigt. Ser mig inte som pretentiös, utan ganska avslappnad. Men frågan är om de märker det? Här kommer Gunillas tips hur du ska prata vid ett möte:

Försök att efterlikna det normala samtalet!



  • använd dig av pronomen, såsom jag, vi, dom - men var inte påträngande (vill DU sänka dina telefonkostnader? Aj)
  • använd frågor - det finns öppna och slutna. Öppna frågor börjar med ord såsom vem vad hur
  • fram! det innebär bland annat att du kan luta dig framåt, röra dig framåt med kroppen. Det jag gillade med Gunilla var när hon skjöt fram hakan, för emfasens skull - det var effektfullt och kommunikationen kom fram.
  • Titta på den du talar!
  • Se här! Hör här! Titta här! Kan t ex användas vid PowerPoint-presentationer för att visa på att du kommunicerar med din publik - så att de inte bara läser från sliden!
  • Le. Men detta är inte ett råd - snarare så att om du den leende typen, så använd dig av ditt leende - men inte tvinga på sig själv att le.



Och jag kom fram till två viktiga saker, med Gunilla Perssons hjälp. Det var mycket som togs upp, och då startar verksamheten uppe i mitt kontor som går under namnet hjärnan...

Nummer 1: inte bara ha mailkontakt med mina redaktörer - se till att träffa dem! Även om många är upptagna så är ett möte värt mycket, för båda parter. För mig är det bra eftersom jag kan arbeta in mig själv, då det är mig och mina texter som jag säljer in.

Nummer 2: att jag borde ha ett bättre system för mina kundkontakter - så att jag följer upp det som jag har påbörjat. Det här kanske inte var kopplat till det som föredraget handlade om. Men i min tankevärld, som öppnades med inledningen att mötet och kontakten är det viktiga, drog jag några slutsatser som jag kan ha nytta av i det jag gör. Och det, om inte annat, kan väl klassas som inspiration?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback