De där korta stunderna av stillhet

Tittar ut genom fönstret. Nästan lite skymning. Skatorna bygger sitt bo, där i trädet. Jag tycker om alla de träd som omger mig. Något annat jag tycker om är Jonas Karlssons novellsamling, Det andra målet (2007). Det Jonas gör ger mig gåshud. Och jag befinner mig där, på plats. När jag precis tror att jag förstår, så har han villat bort mig igen. Det är fiffigt som tusan och jag kan inte annat än säga - läs den! Novellsamlingen ger mig dessutom perspektiv på hur kommunikation kan se ut. Och hur förbaskat olika vi faktiskt är, vi människor. Jag trodde någonstans att det var min bästa sida - kommunikationen. Men det beror ju alldeles på. Har insett att jag är i behov av att formulera mig. Och inte bara här på bloggen. Här kan jag i absurditet uttrycka mig och samtidigt friskriva mig från allt ansvar. Det är ju en blogg med kreativa aningar. Vad är sant? Vad är osant?

17.31 Jag vill leva långsamt. Trött på snabba puckar, snabba pussar, matplanering och sortering av kartonger. Maila än dit, och sedan någon annanstans. Jag vill dansa långsamhetens lov och älska mig fördärvad. Jag vill veta vem jag är utan att springa till svaret. Saknar somrarna där berusningen åtminstone gav livet ett sken av att vara vackert. Vad är livet nu då, kanske du undrar? Jo, det är vackert. Och skört. Kombinationen gör att jag parerar, med hela min kropp och mitt förstånd. Börjar oron att skava är förnuftet och känslan genast där och tröstar: det blir bra ska du se. Tänk, jag skulle behöva råd just nu. En manual. Gör jag rätt? Det blir bra ska jag se...






Visst finns det dagar som det kan göra ont att se dig ramla häromkring (Melissa Horn, ska på konsert i sommar!)
Kommentarer
Postat av: Tobias

Jag läste Slow, den heter så på bästa nysvenska :)

Av Carl Honore.

Den var väl mer intressant än bra egentligen.

Har man redan kommit till insikten att livet blir mer färgrikt om man tar det långsammare, så behövs den kanske inte.

Då kan man ta det lugnare med lite dikter (tex. RS Thomas) eller varför inte någon meditativ andaktsbok.



Och att försöka finna glädjen i att göra det man gör, så bra som möjligt.

//TJ.

2011-03-10 @ 11:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback