Ta kommandot över maten - varför då då?

Mat tre gånger om dagen. Frukost, lunch, middag - 21 måltider på en vecka. På en månad är det 84 måltider. På ett år: 1008 stycken.
 
För mig har maten betydelse - för det handlar inte bara om hunger och mättnad (där hunger är grundtillståndet) det handlar om massa andra saker - som:
 
1. Hälsa - maten har betydelse för vår hälsa. Vad du väljer att äta - så blir du.
2. Energi & Energi: maten gör att vi orkar det där lilla extra - på jobbet, på gymmet, hemma hos familjen, ja you know it all. Och humöret påverkas också
3. Glädje - för mig är mat en källa till glädje - och det här gäller inte alla - för många är middagsmaten ren och skär ångest, för vad fan ska vi äta och det var ju jag som kom på sist och vi äter ju samma mat hela tiden
 

Att laga mat och att planera sin matlagning är att curla sig själv. Till hundra procent. Att inte känna stress för allt vad matlagning är så finns det några knep och tricks.
 
1. Planera - att åtminstone en dag i förväg veta vad man ska ha för middag till dagen efter. Så man vet om man ska ta fram en bit fryst kycklingfilé eller om det behövs handlas något. Ännu bättre är att ta sig en funderare och planera några dagar i förväg - och sedan handla utifrån det - vad vill jag äta mån - ons? Ofta har man lunch till dagen efter, så då kan man koncentrera sig på middagarna.
 
2. Välj utifrån det protein du ska äta - Proteinet kan vara från fisk, fågel eller kött. Och sedan bygger du på dina maträtter kring dessa. Är du vegetarian kanske det handlar om bönor, quorn, ägg eller liknande. Ha det som grund. Lägg sedan till kolhydraterna - ska det vara mest från grönsaker, rotfrukter? Vill du ha pasta, ris eller potatis? Vilken fettkälla ska jag använda mig av? Äter jag t ex fet fisk så är det ju löst! Tänk i tre delar - protein, kolhydrater och fett. (nästa steg är att fundera på kvalitén av dessa. Men en sak i taget)
 
Ex: Jag vill äta lax - det blir min proteinkälla (och även det nyttiga omega 3 fettet) - till det väljer jag rotfrukter i ugn - min kolhydratkälla och sedan grönsaker för mättnad och för fibrer och vitaminer (och till viss del kolhydrater)
 
Fokusera alltså på proteinet!
 
3. Laga så att du har till lunchlåda eller kan frysa till lata kvällar! - jag har precis köpt en ny kokbok som handlar om att göra matlagningen ännu enklare - det handlar om förberedelser som gör att dina framtida middagar kommer att ta tio minuter att göra! Jag återkommer! I nuläget så gör jag ibland en stor lasagne som jag sedan fryser in portionsvis! Linssoppa är också en sådan favorit!
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Dorota

Du är klok, vännen!

2012-10-30 @ 12:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback