Inspiration #2: Kosten (och ett recept!)

Äta varierat. Under Allt för hälsans dagar är det några saker som jag snappat upp. Bland annat har jag funnit en motivation att faktiskt planera maten för veckan, så att den blir varierad. Anledningen är att jag tycker vi äter för mycket kött hemma. Det finns flera bra orsaker att minska den konsumtionen. Så jag tänker att ett veckoupplägg ska se ut så här (middagar som sedan blir lunchlådor):

2 dagar kött

3 dagar fisk

1-2 dagar vegetariskt

1-2 dagar kyckling

 

Recept: Idag lagar jag vegetarisk paj!

Pajdeg;

1 dl hasselnötsmjöl

1 dl havregryn

1 dl bovetemjöl

0,75 dl olivolja

0,5 dl kallt vatten

 

Mixa allt i en matberedare, tryck ut i en pajform, och förgrädda 15 min på 175 grader.

 

Fyllning:

1 liten purjolök

3 vitlöksklyftor

1 gul paprika

5 champinjoner

2 stora tomater

150 gr sockerärtor

3 msk rapsolja

 

Strimla purjolöken (skölj noggrant, det döljer sig ofta jord/sand i den) och hacka vitlöken. Skär paprikan i mindre bitar, och skiva champinjonerna. Skär upp tomaterna. Om du vill kan du halvera sockerärtorna. Hetta upp rapsoljan och fräs sedan purjolöken och vitlöken. Efter ca 3 minuter lägger du i resten: paprikan, champinjonerna etc. Stek på några minuter. Krydda med salt & peppar. Lägg allt i pajskalet.

 

Stanning

3 ägg

1 dl lättkesella

2,5 dl mjölk

2 dl riven 10%-ig ost

2 msk dijonsenap

Kryddor: efter smak. Jag tog paprika, Garam Masala,  gurkmeja, salt, peppar 

 

Blanda ordentligt i skål. Häll sedan över stanningen över pajen.

 

Grädda på 200 grader i ca 35 minuter!

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback