Inspiration #3: Fett som fett. Eller?

 

Fettskolan. Det snackades fett på Allt för Hälsan. Jag var där och lyssnade och fick förstås inspiration. Men samtidigt – alla tycker ju något om fett: vissa älskar det, andra skyr det. En del äter LCHF, andra tänker mer på kvalitén av kolhydrater. Och mitt i allt det där står individer och undrar: nä, men om man skulle ta och välja?

 

Viss kunskap om fetter är ändå bra, när man ska välja bland dem. De uppdelas, som kanske några av er vet, i mättade, enkelomättade och fleromättade fetter. Det har med deras kemiska bindningar att göra. Och lite hur de ter sig i olika temperaturer. För att förenkla!

 

Den föreläsning jag var på verkade mynna i att det gäller att välja rätt fett. ”Rätt fett” var tydligen enkelomättade och fleromättade. Varför? Bland annat så nämndes studier som har gjorts på det som kallas för Medelhavsdiet, där just dessa fetter finns i stor utsträckning. Det påvisades flera positiva hälsoeffekter. Det som också nämndes var att i Sverige äter vi idag en stor del mättat fett, från bland annat kött, korv, smör och grädde.

 

 

Exempel på enkelomättade fetter: olivolja, oliver, rapsolja, mandel, hasselnötter, avokado och kyckling

 

Exempel på fleromättade fetter: de två viktigaste är

Omega 3 som finns i: fet fisk, rapsolja, linfrö, linfröolja, valnötter

Omega 6 som finns i: majsolja, solrosolja, sesamfrö, sesamfröolja, rapsolja

 

Jag tänker så här: v a r i a t i o n. Jag föredrar fisk, avokado, oljor framför grädde, bacon och smör. Kanske är jag påverkad av kurser som jag gått, kanske är det media som influerat, eller för den del: forskning. Eller andra människor. Men utöver det, så förbjuder jag inte mig själv från grädde till en god efterrätt. Man får välja, fundera, vad funkar för mig. Det här är en pusselbit i kosten.

 

 

Foto: Emilia Arvidsson & Christofer Lind
 

 

Info från Allt för hälsan 2013, Fettskolan

Livsmedelsverket.se

Steg 2 kostutbildning 2012 Paulúns Näringscenter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback