Potatis- och purjolökssoppa med ädelost

Ibland måste man lyxa till det – och det går att göra med enkla medel! Jag tycker att hemlagad mat är en lyx i sig, men visst gillar jag att tänja på gränserna så att det blir ännu mera gott!

 

Jag spontanköpte en purjolök häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Det något kallare vädret fick mig att bestämma att en soppa, det var en bra idé. Och vet ni – det blev kanon!

 

Då så, här har ni receptet!

 4 portioner 

1 hel purjolök

5 potatisar

1 gul lök

1 liter buljong, vegetarisk eller höns

2 dl grädde

smör

Kryddor: vitpeppar och muskotnöt och timjan

Salta efter behag

 

Till servering: 50 gr ädelost och 0,5 dl pumpakärnor

 

Skala potatis och tärna den. Hacka den gula löken grovt. Låt fräsas på lätt i smöret, tills den blir glansig. Skär upp purjolöken och skölj den noga. Skär i mindre bitar och lägg i kastrullen, för att den också ska stekas på. Koka upp en liter vatten, höll över i kastrullen och lägg till buljong. Låt koka upp. Häll i grädden och låt nu puttra på tills potatisen är mjuk. Mixa soppan slät och krydda med salt, vitpeppar, riven muskotnöt och timjan. Skär ädelosten i mindre bitar, lägg i soppan innan servering. Sprinkla över pumpakärnorna! Klart! Servera med en äggsmörgås eller något annat som du gillar! Jag tog två riskakor med ägg och kaviar, det är jag svag för! Då blir det dessutom glutenfritt!

 

 

Foto: Emilia Arvidsson

 

 

Kommentarer
Postat av: Dorota

Mums! Den ska vi testa! Utan ädelost för min del ;-)

2013-09-15 @ 12:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback