Rekrytering - kan det vara något för mig?

Nu har jag suttit i säkert tre timmar (effektiv tid) och försökt att sätta mig in i företaget som jag ska på intervju imorgon.

Jag har aldrig arbetat i IT-branschen, så det är lite spännande. Tjänsten är som Account Manager och jag ska rekrytera konsulter, ifall jobbet blir mitt. Har till och med hunnit med att läsa ett arbete som en Handelsstudent har skrivit om rekrytering. Det som jag kom att tänka på var hennes konklusion att en del rekryterare får dåligt samvete när de inte ger en tjänst till en sökande. Och jag undrar hur jag i den situationen skulle känna? För sådana beslut kommer att behöva tas. Och varför skulle jag vara bra på att rekrytera?Jag tänkte på det här med att vara en "god människokännare", för det tycker jag att jag är, men det finns ju inga direkta vetenskapliga bevis på det. Det är väl mer i efterhand som jag kan konstatera att jag rekryterat rätt person till rätt arbete.

Vidare kan jag bara konstatera att rekrytering är verkligen något som finns överallt, med bemanningsföretag, arbetsförmedlingar, rekryteringsdagar på Kulturhuset och på nätet. Idag rekryterar människor sig själva i princip genom att lägga upp läckra CV och brev på nätet...

Jaha, då får vi se hur det går imorgon, intervjun är klockan 13.00. Håll tummarna för mig!

Emilia
Kommentarer
Postat av: Marcus Tull

Jag kommer att hålla tummarna för dig imorgon!

2008-07-27 @ 22:47:52
Postat av: emily

Jag håller också tummarna för dig gumman!!! Du är bäst! Kom ihåg det.

2008-07-28 @ 00:43:20
Postat av: Hanna Grotander

Hej emilia. Kul att du bloggar. Såg på FB att du börjat du också och tänkte kolla in.

Vad är det för ett företag du ska på intervju för? Jag ska nämligen också på intervju för tjänsten som rekryterare på ett IT-företag. Ha, tänk om det är samma.

Ha det bra, kram Hanna

2008-07-28 @ 13:48:49
Postat av: Emilia

Åh, tack alla! Marcus, jag hoppas att vi syns i höst och att du haft en bra sommar (den är ju inte slut än, det är så varmt och fint! Emily, du är en klippa, hoppas att du har det bra! Oj Hanna,företaget heter Edata. Hoppas att allt är bra med dig också! Såg att du också var kompis med Nellan från grundskolan!



Kram till er alla!

Emilia

2008-07-28 @ 16:10:04
Postat av: Dorot

Visst ska jag halla tummarna!!!!!

2010-08-22 @ 20:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback