En tanke om De Andra

En tanke som slår mig är: vad är vi ansvariga för? Förutom oss själva? Vem kan vi tänka oss att hjälpa?  Varför tar det emot att hjälpa?

Begreppet ansvar är något som vi alla kommer i kontakt med - antingen i jobbet, eller på hemmaplan. Om du går till en läkare kan man säga att han delvis får ansvar för din hälsa, i alla fall ett medicinskt ansvar. Samhällsansvar - ett stort, tungt ansvar - som kan vara svårt att greppa. Och sen det personliga ansvaret, som mest klingar som något juridiskt.

Vad är vi uppfostrade till? Jag har inte svaren, och hittar jag några så gäller de i mitt egna liv. Att hjälpa andra är inte självklart idag, trots att det kanske borde vara det. Det är klart att vissa behöver mer hjälp, medan andra bara behöver ett stöd. Hjälp kan ju vara så mycket - att vara där, att finnas. Vad tycker du?

---------

Igår var en spännande dag - var hemma hos Gabi, en tjejkompis som jag återfann efter flera år. På facebook av alla ställen. Hon och hennes sambo har skaffat en sötnos till hund - och vi pulsade tillsammans ute i snön (Gabi, jag och Knatte). Det var mysigt, och sedan fortsatte vi myset med julpyssel. Sen var jag helt slut, ibland försvinner energin. Då låg jag på golvet och kramades med lille Knatte. Han är ganska lik Marius, en hund som jag umgicks mycket med förut. Så nu har jag en ny hundkompis - känns jättekul!!

---------

Jag måste påminna mig själv om mina prioriteringar. Jag kämpar med att få till det som faktiskt är viktigt. Jag jobbar på med artiklar och har knutit några nya kontakter. Imorgon ska jag och Sven gå klart Tvärbanan (kameran ska med förstås!) och senare blir det världens bästa pizza (avslöjas på onsdag!) och bio. Gissa vad vi ska se?

Nu lite bilder - nu är det ju tillåtet att pynta till det hemma!! Den sista bilden är från min korta promenad idag!





Kommentarer
Postat av: Svenne

Gillar!

2010-11-29 @ 21:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback