Sömn – min story och tips!

 

Dagens löp på Metro är: Sömnbrist kan skada din karriär. Fokuset är att om du ser trött och glåmig ut, kan det vara lätt hänt att du behandlas sämre på jobbet. Att du faktiskt uppfattas som sämre, yrkesmässigt.

 

Jag har en klar ståndpunkt när det gäller sömn. Under några år (!) av mitt liv sov jag riktigt dåligt. Det värsta var att jag inte visste hur jag skulle ta mig ur situationen. För varje natt som gick blev jag stressad över att inte kunna sova. Den onda cirkeln var ett faktum. Sömnbrist är en källa till mycket obehag, och då talar jag inte om glåmighet och karriär.

 

Idag sover jag bra, men jag har jag har jobbat på det stenhårt. Visst kommer det nätter där jag sover sämre, men det är inte ofta. Jag ser också sömn som något positivt, och inte som slöseri med tid (som jag hört på vissa håll). Hälsa är ekvivalent med sömn.

 

Sömnhygien kan vara nyckeln till bra sovvanor. Det kan se lite olika ut.

Här är mina bästa sovtips - du kan fundera på vad du gör för din sömn!

 

  1. Om du inte somnar – gå upp och gör något annat för en stund. Att ligga och vrida på sig är ingen höjdare! Ofta kan du testa att sova igen efter en stund, och då kanske sovtåget är där!

  2. Sov, så långt som möjligt, på samma tider – rutin: sömnhygien

  3. Inga mobiler och datorer en halvtimme innan sängdags! Sängen är dessutom till för sömn, inget annat! (jo, det kanske finns en sak till!)

  4. Många tankar? Ha penna och block till hands vid sängen för att skriva av dig.

  5. Att inte sova en natt är okej, man klarar sig. Men pågår det under längre tid kan det vara värt att söka hjälp.

     

     

    Jag läser ofta strax innan jag somnar. Bästa sättet att slappna av! Den här nya boken från Natur & Kultur kanske kan vara något? 

     

     

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback