Till dig som tycker att Tiden inte räcker till

Vi är många som kämpar mot klockan och Tiden. Ja, rentav går vi omkring och tänker hur ska jag hinna med allt?

Kära du. Och kära jag. Det vi faktiskt har är tid. Den har vi fått, när vi kom till jorden. Men! Vi tror att vi ska klämma in allt. För varje val som du gör - så väljer du bort något annat. Men idag väljer vi allt. Resultatet? Vi glömmer oss själva, vi väljer bort oss själva.

Tricket tror jag är att göra mindre. Och må bättre. För njuter du av allt det där som du gör? Hur känns det när du faktiskt inte hinner?

Det kommer alltid finnas saker att göra. Det är inte som att du kommer till en gräns där du har bockat av allt. Högen växer.

Fundera därför över dina val. Och hur du prioriterar. Och det är okej att välja bort. Rentav hälsosamt.

Jag tar mig själv som exempel.

Jag vill prioritera läsning. Men när jag likväl ligger där på kvällen så pillar jag med datorn, uppdaterar facebook och gör annat. Inte för att det är tråkigt - varken det ena eller andra. Men resultatet: idag hann jag inte heller läsa. För att välja i huvudet är en sak. Men att göra det i handling är en annan.

Så jag har satt läsning längst upp på listan. Och då gör jag ett val. Det innebär att jag får välja bort annat. Oavsett om det är roligt eller inte. Att välja bort är en egenskap som jag vill träna upp. För att använda tiden på det sätt som jag vill

Vad har du satt längst upp på din lista?



Kommentarer
Postat av: Jenna

mycket kloka ord! läsning och tid till "ingenting" står högst upp på min lista just nu, och jag märker hur jag njuter mycker mer av allt jag gör gör just nu, även under de stunder då jag faktiskt har fullt upp med en eller flera saker. Helt plötsligt är det helt möjligt att fokusera fullt ut när jag vet att det snart kommer en stund där jag faktiskt har tid att låta tiden passera utan en tanke om jag vill :)

2011-09-15 @ 21:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback