Att krama om ett Nej

Vi gör ju allt mer - vi fyller dagarna till max. Det är ju så kul att göra allt det som bjuds på: träning, events, shopping, kompisar och en hel radda med aktiviteter. Har vi en halvtimme över? På med något nytt och roligt - jajemän! Det ska vara effektivt och det ska vara mycket. Extra allt.
 
Jag tror det blir en dålig kryddblandning.
 
Tankar som "hur kul var det inte?" får ju inte plats, för du är ju redan på väg till nästa hållplats.
 
Därför har jag börjat intressera mig för downshifting, och det här att skala av är väldigt lockande.
 
Men jag har en bra väg att gå. För varje erbjudande som kommer, måste jag ta ett beslut. Det ord som jag bjudit in till min vokabulär är det vackra
 
 
Nej behöver inte vara negativt. I alla fall inte i ett liv som behöver skalas av. Tricket är att inte gå med flödet och strömmen av en massa ja:n. Att säga nej är integritetsskapande.
 

Så. Tre smarta tips till ett lite lugnare liv:
 
1. Utvärdera dina ja:n. Kanske ett nej är på sin plats?
2. Krama om ditt nej, se det som en investering i extra andetag
3. Bli en mästare att på ett ödmjukt sätt använda nej:en
 
 
Förra veckan blev en ja-vecka. Jag satsar på en lagom-vecka nu
 
Vad jag behöver nu är denna vy
 
 
Reasons to use the word "No"
We live in a world where "yes" is the default answer to most things. I dare you to say "no" more often
 
Three ways of having a calmer life
 
1. Evaluate your "yes". Maybe you could use a "no" next time?
2. Embrace your "no" - it gives you the possibility to breathe
3. Become a master in saying "no" in a humble way
 
 
Kommentarer
Postat av: uppochhoppa

Klokt! och välbehövligt!

2013-05-30 @ 10:21:05
URL: http://uppochhoppa.se
Postat av: Marie-Louise

ja man måste verkligen få säga nej ibland :) Kram

2013-05-30 @ 19:56:15
URL: http://www.madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback