Mellanmålsbollar

 
Mellanmål. Sedan tidigare vet ni kanske att jag är alldeles särskilt förtjust i mellanmål som är lätta att göra och perfekta att ta med. Ett alternativ som fungerar för mig är just proteinbollar, som jag testade för första gången utifrån ett recept som kommer från boken Äta träna leva (Kristina Andersson & Erika Kits Gölevik). Med tiden har jag gjort egna varianter, och idag är en sådan dag.

 

Häng på och gör dina egna! Jag äter två mellanmål om dagen, och ett av dem blir just bollarna!

 

Ingredienser

4 msk chiafrön

8 färska dadlar, urkärnade

8 aprikoser (de mörka, ekologiska)

1,5 dl mandel

1,5 dl cashewnötter

4 msk kakao

4 msk kokos

1-2 msk vatten

Ev proteinpulver

 

Att rulla i: kokos och hampafrön

 

 

Så gör du

Blötlägg chiafröna i 4-5 msk kallt vatten, lägg åt sidan. Lägg sedan alla ingredienser i en matberedare (mycket enklare än att hacka själv!) och sist i med chiafröna. Blanda ihop allt på högsta effekt. Rulla sedan bollarna i hampafrön och kokos. Ta ca 1,5 msk per boll av röran.

 

Förvara i kylskåp. 1 mellanmål: 2 bollar!

 

 

 

 

 
 
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback