Träna med förkylning?

 

Dagens paneldiskussion*, som anordnades av Apoteket, handlade om huruvida vi kan träna med en förkylning eller inte. Vi är osäkra på om vi kan träna, visar en undersökning som Apoteket gjort. Dessutom gör vi en hel del för att undvika förkylningar, såsom att tvätta händerna, använda handsprit eller äta kosttillskott.

 

Men vad sa panelen? Ganska entydigt blev svaret: har du feber, halsont och känner att kroppen är på väg mot förkylning: träna inte! Du riskerar att få inflammationer och går det riktigt illa så kan det bli hjärtat som får betala ett högt pris. Dessutom gäller det hela sjukdomsförloppet, dvs det är lika farligt att träna redan i förstadiet med en kittlande hals, eller mitt under förkylningen. Något som också togs upp var förmågan att lyssna på sin egen kropp och känna av vad som är okej eller inte. De i panelen som elitidrottar på daglig basis var också rätt överens om att det inte är värt att träna som sjuk.

 

Trist tänker du kanske, men det finns också saker som du kan göra för dig själv så att inte kroppen tar alltför stor skada av din förkylning och feber (med lång återhämtning efteråt). Exempelvis nämndes att det är bra att röra på sig lite grann, för blodkärlens skull. Så ligg inte helt nedbäddad, utan rör lite på dig. Sen tänker jag att i förlängningen är det bra att hålla sig vid gott mod, att en nedbäddning kanske mer stjälper än hjälper.

 

För dig som vill veta mer kan jag faktiskt ge dig ett bra tips på vägen, för Apoteket lanserar kanjagträna.se, där man har samlat information om de frågor som kommer upp när man tränar och är sjuk.

 

Det var ju lite lustigt att jag själv blev sängliggande efter denna dag, med snorig näsa och en hals som säger ifrån. Jag ska testa en ny produkt som jag köpte i eftermiddags, Coldzyme. Dyr, men kanske är det värt det? Annars brukar jag alltid satsa på KanJang och Bafucin. Säkra kort för min del!

 

 

 

Från Apotekets undersökning, 1000 tränande personer tillfrågades
 

*Panelen var:

Susanne Nyström som vunnit Tjejvasan sex gånger

Jenny Jacobsens som har tävlat i Crossfit och är delägare i Crossfit Nordic

Louise Rundqvist som är triathlet och dessutom doktor i medicinsk biofysik

Karin Henriksson-Larsén, rektor och professor och överläkare vid Gymnastik och Idrottshögskolan

Michael Thorén VD En svensk klassiker, fd triathlet och aktiv tränare inom triathlon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback