Guiden till ett lugnare liv – 5 tips!

 

 

Vi hör det bland vänner och bekanta, vi hör oss själva sucka över vardagens stress – mera lugn, nu, tack! Men ändå står vi där, med vardagen framför oss, och avsaknaden av lugn är tydlig. Vi fortsätter trots allt, för vad kan vi göra? Kanske kan dessa fem tips vara vägledande!

 

  1. Bestäm dig tydligt för en sak som är viktig i ditt liv – och placera den högst upp på en lista. Dagar då stressen blir för påtaglig, tänk på din huvudsakliga mening med livet. Då, förhoppningsvis, verkar allt annat mindre viktigt – och kanske blir du lugnare?

     

    Jag väljer glädje.

     

  2. Skala av: många gånger är det tidsbristen som gör oss till fångar i en stressad tillvaro. Finns det något du kan göra för att lösgöra tid? Jag har tjatat om det, och tjatar igen: välja är bra, välja bort är ännu bättre!

    Jag skalar av på relationer som dränerar på energi.

  3. Andas medvetet: det funkar – men det måste göras. Har man väl börjat, är det svårt att sluta!

    Jag andas en gång per dag genom att andas in genom näsan och sen hålla andan så länge jag kan – sen ut genom munnen. Några gånger om och om.


  4. Smarta val: underlätta för dig själv i vardagen. Vissa saker kan man inte välja bort, till exempel måste vi ju alla få i oss mat. Med hjälp av planering, storkok och ordning i kyl och frys kan du förenkla för dig själv. En annan tanke, kanske obekväm, är att fundera över sin standard. Behöver du ha alla saker som du köper varje månad? Om man minskar sin konsumtion kanske man kan arbeta mindre på sikt. Bara en tanke.

    Jag förbereder en massa råkost och lägger i lådor i kylen. Perfekt att ha till maten, blanda vitkål med morötter och rödbeta. En till två gånger i veckan storkokar jag. Ofta enkla recept som inte kräver så mycket tid.


  5. Gör saker som du mår bra av, då kommer lugnet på köpet! Ta reda på vad du tycker om, och vad du inte tycker om. Se till att dessa aktiviteter får plats. Hur? Se ovan!

    Läsa.

     

     

     
     
     
     
     
     
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback