När livet blir svårt att hantera

 

 

Vi strävar efter ett liv som vi tycker om, som är lätt att leva i och som gör det värt att leva helt enkelt. Men mycket är utanför vår kontroll. Saker händer och det är, trots all strävan efter lycka, en del av livet. Smärta, stress och nya förutsättningar finns där, hela tiden.

 

Man behöver hitta sin grundtrygghet, för att kunna hantera avvikelser i det annars så välplanerade livet. När jag tittar i backspegeln ser jag en massa händelser som jag inte kunnat hantera. Stress har varit en ond företeelse. Men med erfarenheter blir man klokare. Samtidigt är det är lätt att vara efterklok.

 

En nyckel till att kunna hantera stress är: bestäm dig för vad som ska betyda något i ditt liv. Och när stressen kommer, minns din egen prioritering. Då kan det hända att stressen minskar i omfång. Att se nyktert på stress är en annan variant. Vad exakt är det stressen bidrar med i ditt liv? Kan du göra saker annorlunda? Sen finns det stresshantering, som andning, träning och andra positiva saker som du kan göra för dig själv.

 

Mitt tips till dig: bestäm dig för vad som är viktigt i ditt liv. Ibland kan det vara bra att skita i resten.

 

 

 
 
 
Boktips
 
Att leva ett liv, inte vinna ett krig - Anna Kåver
Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro - Åsa Nilsonne
När livet slår till - Russ Harris (recension som jag skrivit)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback