Vattenfrågan - är jag den enda?

Det senaste året har jag haft lite tvångstankar när det gäller vatten. Eller blivit mer medveten om vattenfrågan. Därför vidtar jag åtgärder såsom att inte duscha för länge och stänga av vattnet vid intvålning och schamponering. Samma sak när jag diskar, vilket i och för sig har lett till mer effektiv diskning och det har jag inte något emot förstås. Men tanken poppar upp varje gång jag ska duscha eller diska: "tänk på att inte slösa på vattnet"! Så har det inte varit förut...Det är lite vuxenpoäng. Snart kommer jag säkert börja källsortera, vem vet?

Idag har varit en fullspäckad dag, Agnieszka ringde mig i morse så att jag kom upp, sedan åkte jag till Kungsträdgården till Eugenia och gick på mässan. På fikat var det trevligt, mumskaka, te och bra sällskap. Två personer kommenterade mitt loggande, eller ja: frågade hur det går. Och där kan jag säga helt ärligt, det är inte alltid det enklaste. Jag vill att bloggen ska vara personlig men samtidigt inte sväva ut för mycket. Jag kör temabaserat, jag tänker ofta på händelser som skett under dagens gång och använder dem på ett kreativt sätt (hoppas jag). Samtidigt märker jag att det är svårt att "sprida ryktet", det vore roligt med diskussion, med reflektioner eller bara ett hej. Så nu har jag sagt till dem som frågar: det går bra med bloggen, men lämna gärna ett spår efter er!

Idag lägger jag upp en häftig bild som Ulliz, en av mina bästa vänner, tog när vi var på Sardinien i våras. Apropå det här med vatten är tanken bakom bilden. När jag tänker tillbaka på den resan inser jag att det var en väldigt speciell resa. Den var nog nyttig för oss alla (Emily var också med, hon som jag var på fest hos igår) och vi fick uppleva inre och yttre resor. Vi hyrde bl a bil och åkte runt på ön. Där växte det lite allt möjligt och tjejerna pallade var sin citron! Jag fegade ur dock!

Ni får en underbar ny vecka hoppas jag, hösten är på ingång och veckans tips ifall det är fint väder är: ta en härlig promenad på den sena eftermiddagen!

Jag skriver även ner en dikt som jag formulerade i början av sommaren, om jag inte minns fel.

Emilia

En sårad frihet

Ett fönster öppnas,
ögon tittar ner,
tunga andetag pulserar
genom kropp utan hopp.

Frihet - en het frid
som brinner
Tiden försvinner
Friheten stannar kvar
i fönstret
medan kroppen faller
sårbar utan att vara nåbar

Ett öppet fönster utan
ögon, en frihet som har
använts utan att veta
varför.
En sårad frihet -
det finns andra sätt
som kunde ha lett
till stängda fönster




Vatten i Sardinien - tagen av Ulliz 2008

Kommentarer
Postat av: Sven

Vatten kommer antagligen bli en bristvara i framtiden. Det här har jag klippt in från WWFs hemsida:



"Vatten

Världen står inför en vattenkris. Inom jordbruket har vattentillgång avgörande betydelse för produktionsmöjligheterna. I det hållbara jordbruket är hushållning med vatten en utmaning för en stor del av världens befolkning. I Sverige använder vi ungefär 200 liter hushållsvatten varje dag. Matproduktionen kräver betydligt mer. Det finns forskare som hävdar att det göms mellan 1000 och 3000 liter vatten i varje kilo mat och att dagens odlingsmetoder använder 3000 liter vatten per person och dag! Matvalet med mer kött och mjölk ökar vattenåtgången. Ett kilo vete kräver 1200 liter och till en brödlimpa går det åt 550 liter. Till en liter mjölk går det åt 900 liter, till ett kilo ost 5000 liter och det behövs 16000 liter vatten för att producera 1 kg nötkött om djuren föds upp på kraftfoder. Import av livsmedel döljer ett vattenuttag i länder som har stor brist på vatten. Bland de törstigaste grödorna i världen räknas bomull, ris, socker, soja och vete."



16000 liter vatten för att vi ska få 1 kg nötkött!!

Dax att bli vegetarian tror jag

2008-09-03 @ 21:30:34
URL: http://musakon.blogg.se/
Postat av: Emilia

Wow, tack för intressant info Sven! Verkligen, vegetarianism, here I come!!



Emilia

2008-09-04 @ 22:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback