Dag två, juldagen!

Jaha, då var vi inne på dag två, med mera jul och mera mat! Första bilden är från i förrgår när jag satt och sjöng och gjorde piroger samtidigt. Man blandar 350 gram vetemjöl med ett ägg och salt och 2,5 dl vatten till en fast deg. Lägg den under duk om du inte kavlar ut den direkt, annars blir den torr! Innandömet är uttryckt surkål (dvs få bort så mycket som möjligt av vätskan, annars degar pirogerna ihop sig, stek svamp och lök och sedan lägger du i surkålen i pannan. Mosa ihop med en mixer, sedan gör du runda bitar av degen med hjälp av ett glas och så lägger du en tesked av svamp- och surkålsröran i mitten och trycker ihop pirogerna!

Jag och Sven var igår på midnattsmässan och innan dess åt vi julmiddag tillsammans hemma hos mig: piroger med barszcz, sill och potatis, rödbetssallad, lax med hovmästarsås, glass och kaffe. Allt var gott och sedan var vi väldigt mätta!

Så till julklapparna! Jag fick två böcker, en av Emily, som heter Pillret och den har jag redan börjat läsa! Och en bok av Per Olov Enquist av pappa som heter Ett annat liv. Det ska bli spännande att läsa den också. En del av klapparna hade rim också:

Svens stegräknare från mig:
Tipp tapp, tipp tapp
Vad kan det vara för klapp?
Liten & Smidig
Lätt & Klok
Men börja nu inte löpa amok!

Svens bok: avsnoppande svar från Anna-Maria:
Till en man som älskar freden
Bra att ha i alla skeden!

Min present från Anna-Maria, en välluktande tvål:
Enkelt men väl ment
För det är aldrig för sent
Att göra samvetet rent!

Sven från Anna-Maria, juldekorationer (egengjorda, jättefina) och klister:
Raska fötter springa
Tripp, tripp, tripp
Jag har gjort ett riktigt klipp klipp klipp!

Min julklapp från Anna-Maria, också juldekorationer:
Mycket silver och mycket gull
utan att banken går omkull!

Min jättefina julklapp från Sven, en kurs i improvisation som vi ska gå tillsammans i mars!
Nu är det jul igen och det var en gång tre tomtar som sprang in i en skottkärra
Det var inget skönt tyckte en skata som rapade
Säg JA till julen
Värm dig med en kram
Glöm bort bekymmer med denna klapp

Svens julklapp, en tröja från mig
Tänk med hjälp
av denna klapp
kan du hålla dig fin
utan att lida pin
Vacker som få,
vad är det du ska få?

Nu ska vi snart gå ut med Marius, även fast det är mörkt ute!

Ta hand om er!

Emilia


Piroger i fulla lass - mycket lyckade! Säger jag ja!


Alla julklappar på köksbordet!

Julaftonskvällen i Hagalund, mumselimums!

Piroger, stekta i smör och färdiga att äta med barszcz (rödbetssoppa!)

Till vänster: barszcz, sedan julskinka...

Egengjord rödbetssallad med rödbetor, lök och äpple bland annat!

Dag två: juldagen - med köttbullar och prinskorv....!
Kommentarer
Postat av: Tack

2008-12-25 @ 21:26:49
Postat av: Svennis

Du har mejl. Gonatt!

2008-12-25 @ 23:29:21
Postat av: Agnieszka

Hej Emilia,



jak milo zobaczyc, ze tak fajnie spedziliscie Swieta. No i te pierozki...



Sciskam mocno!

2008-12-26 @ 16:33:05
Postat av: Svennis

Ja, vilka minnen :)

2009-11-03 @ 23:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback