Nuet

Diskuterade med min sambo igår vad "nu" egentligen betyder. Hur långt är ett "nu"? Man säger "här och nu" och då menade min sambo att det innebär på momangen, att man ska släppa allt annat. Och visst, det håller jag med om. Men vid stressade situationer försöker jag tänka "här och nu". Men vad innebär den stunden? Och hur lång är den? Framtid och dåtid känns enklare att förstå. Är nuet mittemellan? Och så fort nuet flyttar sig framåt, då blir det ju dels en del av dået och framtiden. Snacka om snurrigt! Nuet är luddigt och ändrar form, i mina ögon.


I svenska akademiens ordlista på nätet hittade jag förklaringen: inne­varande tid.


Där har ni något att bita i!


Emilia, för nu

Kommentarer
Postat av: Kostas

Nuet är att uppleva nåt som händer framför dig just då! När du är ute och går och tänker på olika saker använder du din minne, men när du tittar på nåt som vekt din intresse använder du dina ögon, det finns många gånger vi lever på nuet men vi tänker inte på den :D

Krams

2008-07-28 @ 15:32:40
Postat av: Kostas

Keep on the good work Emi...

Krams

2008-07-28 @ 15:35:01
Postat av: Emilia

Du har en poäng där Kostas, nuet upplever vi med våra sinnen. Men det känns komplicerat, just det här med hur långt ett "nu" är. En sekund är en sekund. Nuet verkar flytande på något sätt!



Tack, I will keep up the good work!



Emilia

2008-07-28 @ 16:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback