Generation Y – då är jag kategoriserad….

...enligt författaren Anders Parment. En generation Y:are är mycket individinriktad, vill göra skillnad och har lätt för att söka information. Boken heter kort och gott: Generation Y - Framtidens konsumenter och medarbetare gör entré! och är en nyskriven bok i genren marknadsföring. Hittade den på stadsbiblioteket och tänkte att det kan vara en idé att förkovra sig lite.

Vi 80-talister ska enligt författaren ha: "bredare referensramar och större öppenhet för nya intryck" vilket då leder till "att man har lättare att ändra sig och se nya lösningar än tidigare generationer" (Parment s.37, 2007). Vi har kanske också lättare att ta kritik, eller att inte bry oss alls. Parment skrev bland annat om det här med bloggande, att vi Y:are ser det som självklarhet att bli påhoppade och kritiserade. Jag vet faktiskt inte alls hur jag skulle reagera om någon började käbbla med mig på bloggen. Är det konstruktiv kritik, ja då skulle jag nog kunna ta det. Men är det rena rappakaljan så struntar jag i det.

Men, hör och häpna, vi känner tydligen en del stress också. Stressen består i att vi vill kunna ta del av allt som livet har att erbjuda. Fast jag tror att det är fler än generation Y som känner att det finns så många alternativ som är så spännande. Bara en sådan sak som att bestämma sig för vad som ska ätas till middag kan skapa ångest, eller hur?


För någon dag sedan fick jag idén att samla ihop pengar till en resa till Asien, för att resa runt ett halvår, ensam. Och ju mer jag tänker på det, desto färre hinder ser jag. Jag är singel sen ett tag tillbaka, jag har inga barn (än) och det är egentligen nu som en sådan resa skulle kunna göras. Det som håller mig kvar just nu är mina vänner och projektet Ryck Upp Dig, förstås. Jag vill testa om det slår igenom, arbeta med det ett år eller så, och sedan dra iväg. Jag har rest en del själv förut, men då har det bara varit till Polen, så nu är det dags att utmana sig själv. Dessutom har jag en förkärlek till Thailand, var där senast på semester i januari. Men då var det mest semester, jag vill testa att åka runt. Om det finns möjlighet kan jag ju blogga därifrån!


Har varit ute med Marius en timme. Stackarn, det verkar som om han har svamp i ena örat, så det blir nog veterinär på måndag. Men han var ändå lika busig ute, han åt gräs och drog än åt en hållet än åt det andra. Tänk om jag hade hälften av hans energi!


Ha det gott i den gråa skymningen!

Emilia, den finurliga


Koh Lanta - januari 2008

Koh Lanta - januari 2008

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback