Våga vara bäst! - hur då?

Det som är bra när man ska starta eget är att man suger åt sig information och helt plötsligt finns det en massa seminarier att gå på. Det gäller ju förstås att sålla, men föreläsningen/peppningen med Jörgen Oom som kallades för "Inspirationsdagen" kunde jag inte tacka nej till. Även om jag förväntade mig en bra eftermiddag så förstod jag att det var bra att ta det lugnt på förmiddagen för att vara fit for listen mellan 12.45-16.00 (med paus 30 min). Mycket bra strategi kan jag meddela så här i efterhand.

Det jag gillade med Ooms inspirationsföreläsning var:

1. Konkret och aktuellt
Han pratade bland annat om arbetsglädje och att välja arbetsglädje betyder inte att du väljer bort något annat. Det är inte "antingen eller". Han gav massa exempel på det här med attityder och inställning och förde fram det med humor och publiken uppskattade detta. Med tanke på längden av inspirationen så kändes det utmärkt att inspireras och skratta om vartannat!
 
2. Oom fick en att tänka själv och vad jag själv kan förändra
Att ha mod, att våga. Oom vågar exempelvis utmana det svenska tänket och det ska vara BRA att prestera. Landet lagom måste ha fler personer som vågar vara bäst. Vi kan inte säga att något är omöjligt i framtiden, menar Oom, vi kan bara se tillbaka i historien och då benämnda händelser som omöjliga. Framtiden kan ingen sia om, men vi kan styra vårt eget beteende och byta kasettband om så behövs, menar Oom.

3. Smarta strategier: Vad behövs mest i ditt arbetsliv/i ditt egna företag?
De framgångsfaktorer som Oom nämner är: Kunskap, Uthållighet och RMI (Rätt mental inställning). Hur ska man då fördela dessa så att summan blir 100? Jag började applicera på mitt företag och insåg att det var inte så lätt...Men det blev en fördelning på 40/20/40. Ofta är det över 50 människor vill ha på RMI. Jag kanske har en bra grundinställning, så därför satte jag lite lägre...vad vet jag, men det är en gissning att jag behöver ganska mycket kunskap när det gäller kostrådgivning och mina kunder.

4. Oom hade med exempel från lagidrotten
Det var kul att se hur det går att applicera även på företag - klicka här för att få upp en bild på de tolv punkter som togs upp!

5. Oom vågar utmana Landet Lagom
Det kändes skönt med någon som faktiskt ser att betygsättning av barn i skolan handlar om att betygsätta deras prestation och att det är något som vi behöver. Dessutom sa han klokt att "det finns ingen verklighet" Det är min syn på den som existerar. Så vi skapar mycket med våra tankar, se till att hålla dem positiva! Om inte, byt kasett!




Kommentarer
Postat av: Sven

Du är helt rätt Emilia. Och det är början. Fortsätt så och det bär frukt

2009-09-10 @ 22:14:59
Postat av: Jenna

Kave heter platschefen på Stureplan. Känner du honom? :)



Låter underbart med långresa. Det är något jag har längtat efter länge! Det längsta jag varit borta är 7 veckor, men åtminstone 3 månader och upp till ett halvår vore fantastiskt. Som det ser ut måste det dock vänta tills jag är färdigpluggad och klar.



Hoppas du får en riktigt härlig start på helgen!

2009-09-11 @ 10:27:45
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Emily

Det såg ut som det var en riktigt bra dag när du deltog på Inspirationsdagen.Du får berätta mer när vi ses. Roligt med kortet på er två.



Ska ringa dig idag!



Kram Emily



2009-09-15 @ 10:05:13
URL: http://www.emforme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback