Kan man välja lycka?

Sitter och tittar på SVT Play. Annas Eviga. Har inte tittat klart, men det som frågas efter är: kan man välja lycka? Så jag tänkte ge mig på ett försök att svara på frågan, ur mitt egna perspektiv.

Först och främst - vad är lycka? Hur gestaltar den sig? Var finns den?

Lycka är det som vi definierar för oss själva, att detta är lycka för mig. Det kanske inte är helt dumt att göra det. Ett tips är att utgå från sina värderingar. Och har du inga sådana, då kanske det är i den änden du ska börja. För mig är lycka: kärlek, vänskap, mat på bordet, sömn, hälsa, lugn, att skriva, kyrkan, träna.... Jag kan ju också tänka åt andra hållet - vad är inte lycka? Eller vad är olycka? Att sno andras definition på lycka tror jag inte helt på. Det är lätt att falla för samhällets normer och allt vad det innebär, men då kanske du tappar dig själv på vägen. Samtidigt förstår jag om det är läskigt att utgå från sig själv.

Hur gestaltar sig lycka? Den hamnar ju på något sätt i vårt känsloregister. Att känna en lättnad i bröstet, där kanske ångest tidigare har suttit, kan vara ett sätt att känna lycka. Att somna på kvällen, utan oro, kan också vara lycka. Att le, utan någon särskild anledning, kan också vara lycka. Du känner i kroppen, när du är lycklig. Precis som när du är olycklig.

Var finns lyckan? Jag har ingen exakt adress att ange. Men någonstans mellan hjärtat och magen kanske? Eller sitter den i huvudet? Är den en konstruktion, ett faktum, en illusion? Vi kan dra det långt, detta ämne, och det filosoferas på både högre och lägre nivåer. Jag ska titta klart på programmet och se om jag blir klokare...

Konklusion: jag tror att man kan välja lycka. Precis som man kan välja olycka. Genom handling, genom tankeförvandling. Från ett läge till ett annat. Men då måste jag veta vad denna lycka är. Så fundera.

Vad är lycka för dig? Har du valt den?

Kommentarer
Postat av: malin

Värme, kärlek, närhet, lycka. Lycka för mig är att kunna träna, umgås med nära och kära, musik, kärlek, vänskap, att bara få vara, frihet...

2010-12-19 @ 18:27:34
URL: http://malingerdle.blogspot.com
Postat av: Dorota

Att må bra, att min kropp orkar träna, kärlek och tid tillbringad med min älskade, min familj och mina vänner, att jag har ett jobb som jag tycker om och att jag kan göra fria val...

2010-12-19 @ 19:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback