Mod - inte bara ett ord

Mymlan hittar på tema - denna vecka är det mod


För mig handlar mod om handling – i vid bemärkelse. Att hoppa bungy jump för första gången kan vara modigt – men gör man det varje dag kan det till och med bli slentrian... Jag samlar på människor som är modiga. Ibland kategoriserar jag mig själv som modig, men idag vill jag skriva om de människor som inte enbart påverkar sitt eget liv – utan även andras...

Det finns en förening som heter SHEDO – det står för Self Harm and Eating Disorders Organisation - de tjejer som sitter i styrelsen vill jag kalla modiga. Sofia, som är ordförande, syns med jämna rum i media och med sitt lugn, sina erfarenheter och mod, tar hon självskadebeteende fram i ljuset. I mina ögon försvinner allt hysch hysch kring detta något undangömda ämne. Varför då? Därför att Sofia och de andra som arbetar med SHEDO visar det ur ett annat perspektiv – det mänskliga och intelligenta perspektivet. De engagerar sig i psykiatridebatter och mod, det är bara förnamnet. Det finns värme, empati, intelligens, känsla, retorisk kraft och......att kunna möta motargument på ett sätt som gör att jag bugar lite lätt. Ni behövs!


Det finns två bloggar jag tycker ni ska kika på:

Sofias tänkta tankar

Tankestormar med Innie



Kommentarer
Postat av: Dorot

Vad du är gullig, tjejen!

Kram

Jag saknar dig

2010-02-18 @ 21:52:51
Postat av: Ulrica

Det är bra med modiga människor som lyfter fram viktiga.

2010-02-19 @ 13:41:59
URL: http://ulricasord.wordpress.com
Postat av: Anonym

Jag anser att många människor ofta misstolkar innebörden av mod. Aristoteles säger att mod är medelvägen mellan extrem feghet och dumdristighet. För att använda ett något krystat exempel är det fegt att inte våga sig upp på kullen för att beskåda utsikten. Men det är dumdristigt att gå för nära kanten och ramla ner. Ett ideal som förskönar kompromisslöshet och dumdristiga handlingar har aldrig varit ett beteende i de modigas fotspår för mig.

2010-12-07 @ 03:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback