On the line

Jag har bytt rum, uppgraderat till en med terass – livet är lyxigare, även om jag trivdes bra i det förra rummet. Solen tittar fram idag, men det blåser. Så planen är att sitta på terassen och sola om ett tag. Har haft problem med uppkopplingen, så jag har messat min bror för att se om han kan hjälpa mig. Typiskt – det är lördag, han jobbar med datorer hela dagarna. Och syrran behöver hjälp....Å andra sidan, det är väl kul att känna sig behövd. Och han är proffs i mina ögon!

Igår gick dagen fort – och på kvällen mådde jag ganska bra. Finns inget bättre än att lägga sig i sängen och öppna en bok. Jag har nästan läst ut två stycken sedan jag kom hit. Boken ”the curious incident of the dog in the night-time” (Mark Haddon) gjorde intryck. Den handlar om den autistiske pojken Christopher och hans vardagliga betraktelser. Ur ett perspektiv som berör och tankarna går till att varje människa är unik. Han är, trots sina svårigheter med känslor, en känslig pojke med regler som inte gäller för andra. De få gånger närhet nämns i boken blir jag tagen och jag undrar om inte det är kärlek på riktigt. Hans rädsla och ångest för tankarna till låsta situationer och tryck över bröstet. Jag kan faktiskt förstå, om inte allt, vad han upplever. Det är inte så konstigt. Just att hans kropp reagerar så starkt (magont, bröstsmärtor, illamående) visar på att detta är en pojke som man måste vara varsam med. Jag tyckte mycket om boken, trots att den visade hur sorglig tillvaron kan vara. Sen fast det klara tecken på vad lyckan har att ge, om det så är betyg A i matematik eller att lösa hundmord...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback