Att vara förmögen

Ibland skriver jag en text rakt av – i form av en historia, i alla fall när det gäller skrivpuffs utmaningar. Men idag är temat ”att vara förmögen” och då tänkte jag mig mer en analys av begreppet. 

Jag upplever att förmögenhet räknas oftast i kronor och ören, eller hur fet plånbok respektive människa har. Men om vi vänder på det hela – är man inte samtidigt låst till sin förmögenhet? Och kanske har folk meningar om en, bara för att man är förmögen? Vad vet jag, jag bara resonerar och ställer frågor. Att vara förmögen i kärlek är ju en annan femma – det vill säga att vara en person som har människor omkring sig, och som älskar just dig. För att du är den du är – så som du är skapad. Är kanske det riktig förmögenhet? Tänk, idag funderar jag ofta på om jag ska jobba eller om jag ska vara ledig. Tankar som ”jag borde, så att jag tjänar ihop lite pengar” kommer inte sällan upp. Men då har jag en metod – därför att det känns som att det ofta är pengarna som avgör, tyvärr. Metoden går ut på att jag värderar min lediga tid i pengar – och gissa om jag då är förmögen.... Samma sak – att umgås med mina vänner är den största rikedomen jag kan få.

Obs. Givetvis måste jag skrapa ihop till hyra, räkningar och mat, in case you wondered...






Idag har jag inte tänkt på dig så mycket - du känns nog ganska avlägsen ändå. Men, mitt hopp vilar på drömmens verklighet och att du där ska återuppliva det som jag en gång kände

Ung kvinnas kamp mot glömskan och förnuftet - hon vill att kärleken ska överleva. Vintern 2010.

Kommentarer
Postat av: Kinga

Jag läser en bok som heter "Rik på riktigt", den är väldigt bra och ger många idéer i hur man medvetet utformar sin vardag. Du ska få låna den!

2010-03-10 @ 08:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback