In the world of NVC - ny kurs!



Jag har en hjärna som ibland behöver få lite stimulans
. Får känslan av att jag inte är ensam. Men nu ska ni få ta del av något spännande! På torsdagskvällarna, varannan vecka, deltar jag i kursen NVC - non-violent communication. Den handlar om ärlig och empastisk kommunikation. Helt galet fantastiskt intressant! Alltså jag var alldeles till mig igår! Det är gott tecken.

Det finns en kursbok som vi ska läsa (se bilden nedan), och läraren Ann var inspirerande och bra på alla sätt. Vi var en grupp om ca 10 personer som samlades i min kyrkas lokaler. Igår pratade vi om känslor och behov. Vilket behov är tillfredsställt när vi känner en känsla av tacksamhet? (till exempel). Det kan vara behovet av frid och harmoni, eller behovet av tillhörighet - det finns massor att välja på. Ibland blev jag lite snurrig - vad är hönan och vad är ägget? Vi gick också igenom känslor som uppkommer när behov inte är tillfredsställda - när vi känner oss arga, vilket behov är inte tillfredsställt?

Ann pratade också om att vi alla har grundläggande behov. Och bakom varje handling, kommunikation - finns det ett behov. Ja, hon kanske inte sa exakt så - men det var det jag minns. Lite senare under helgen ska jag presentera NVC-processen - för den gav mig en aha-upplevelse!


Om du vill - ge mig en känsla och berätta om vilket behov som är tillfredsställt. Eller vilket behov som inte är tillfredsställt - förstår ni uppgiften?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback