Måste. Eller inte?

Jag måste jobba. Jag måste städa. Jag måste vara vältränad. Jag måste slappna av. Jag måste klara allt.
Jag MÅSTE.

Eller

Jag vill jobba. Jag vill städa. Jag vill vara vältränad. Jag vill slappna av. Jag vill klara allt.
Jag VILL.

Vi äger en hel del måsten i våra liv. Är det någon annan som tvingar oss? Vem i så fall? Berätta för mig vem eller vad det är som tvingar dig? Eller har vi egentligen ett val? Jag tror det, och även om det är provokativt så är det sant: vi har ett val. Och väljer vi bort något så kommer det nya konsekvenser av det. Ja. Så är det. Det kan vara negativa konsekvenser. Men jag vill att vi ska vilja mer. Än att hela tiden måsta oss fram.

Min insikt idag är att jag vill aldrig mer hamna i ett ekorrhjul. Jag har inga problem med att leva ett enkelt men lyckligt liv. Jag kan inte leva upp till andras normer. Jag kan leva upp till min egen vilja.

Det kom en dag när allt bara blev becksvart. Det tog fyra år innan jag fick solen gå upp igen.

Fick tipset att lyssna på Deva Premal idag. Hon sjunger på min spotify just nu. Och jag ska lägga mig. För att jag vill och för att jag väljer det.

Vad väljer du?


Kommentarer
Postat av: Kinga

"Jag kan inte leva upp till andras normer. Jag kan leva upp till min egen vilja"



Så välformulerat, och sant.



2011-09-29 @ 11:47:34
Postat av: Johanna

Bra insikter och gav mig något att tänka på! Kram till dig!

2011-09-29 @ 12:39:06
URL: http://johanna.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback