Vara istället för göra

Sista månaden på året. Det kunde likväl vara den första. Men förkylningar, dystra sinnesstämningar och stress får mig att fundera. Varför jag inte kan läsa en bok mitt på dagen, utan att känna mig rastlös? Att det är svårt att släppa "produktionsstressen"? För vad spelar det för roll?
 
Tanken med livet är ju att leva det.
 
Nej. Snälla göra-gen, släpp mitt sinne, min kropp. Låt mig ligga på sängen och läsa min bok. Låt mig vara med mina vänner, och verkligen VARA. Jag slänger göra:t i papperskorgen för en stund. Hela livet vimlar av prestationer åt höger och vänster. Det ska göras. Det ska presteras.
 
Men tänk att få känna. När någon nära går bort. Det hände mig i förra veckan. Det var som att jag förstod, men som att tårarna var på prioritet långt nere. Först när jag skulle somna på kvällen kände jag hur de rann nerför kinden.
 
Tänk att få känna glädje. I stunden, och inte bara säga "vad mysigt det var". Känn hur mysigt det är istället.
 
Som att baka lussebullar.
 
Fröken Klara kom på besök
 
 
Hon hade med sig mamma Maria och Å. Vi satte två degar, det jästes, knådades och bakades!
 
 
Pensla innan ugnen
 
 
Det var gott, men vi var också helt slut efter en hel dags bakande. En slummer på eftermiddagen var precis vad som behövdes!
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Uppochhoppa

Fina E, du har helt rätt. Att våga vara. Stanna, lyssna, leva! Nu nu nu är chansen. Ta hand om dig! Kram!

2012-12-12 @ 23:28:56
URL: http://uppochhoppa.se
Postat av: Johanna

Du är så klok! Jättefina bilder också. Kram!!

2012-12-13 @ 14:44:54
URL: http://johanna.livskick.nu
Postat av: Maria

Snälla, mejla det där fina porträttet! Tack själva för finfin dag! Kramar från oss!

2012-12-13 @ 16:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback