Jag försöker bli klokare

Mina fingrar fryser. Jag har lätt för att frysa. Det behöver inte ens vara kallt i rummet.

Det händer mycket i mitt huvud just nu. Ändå är mottot någonstans: minsta möjliga ansträngning. Eller så här: det är min ambition. Men jag reflekterar också över mina tankar om ledig tid. Det verkar vara ansträngt för mig att ha ledig tid. Som om jag inte förtjänar den, som om jag borde arbeta istället. Det gör mig förbannad – vad är det som säger att jag inte kan få vara ledig? Det är förstås jag själv som är boven i dramat. Min nästa tanke blir då genast – varför lever jag inte som jag lär?


Det är kanske det som är min utmaning och ambition: att leva som jag lär


Tänk dig själv att en vän kommer till dig och frågar om råd. Hon har svårt att vara ledig, för hon tycker att hon borde jobba eller göra ”nyttiga” saker. Det gör att när hon väl försöker vara ledig, så har hon dåligt samvete över det. För det finns ju saker att göra.


Och vad svarar du? Jag skulle svara så här: den lediga tiden är minst lika viktig som den görande tiden. Faktum är att ledig tid bäddar för mer kraft när du väl sedan ska göra saker. Det är under vila som saker händer. Titta bara på när jag yogar, då är det vila mellan övningarna, och min lärare säger att vilan är minst lika viktig. Sen kanske jag skulle avsluta med att du är värdefull.

 

Tänk. Att det är så lätt att ge råd åt andra. Men inte åt sig själv. Varför är det så?

 

 

 

Längst uppe är det en bild på matmuffins som vi gjorde för ett tag sedan. Jag brukar ha i fetaost, oliver, parmesan och broccoli! Jättebra att bjuda på när man har fika för vänner. Det behöver inte vara söta saker man bjuder på! Här är ett recept på matmuffins Du väljer själv vad du ska ha i matmuffinsen!

 

 

 

En tid för mig

 

 

Kommentarer
Postat av: Peter

Som med träning. Vilodagar är lika viktiga som träningsdagar.

Det är alltid lättare att ge råd åt andra än sig själv. Troligtvis för att då är det någon som lyssnar för vem lyssnar på sig själv :)

2012-03-18 @ 13:12:02
URL: http://livsbonus.blogspot.com
Postat av: Sara Jonsson.

Jodå! Vi hade det bara fint! Jodå, jag både bor och jobbar i Helsingborg. Eller rättare sagt jobbar gör jag i Råå, fast det räknas nästan till Helsingborg men har egen postadress. Var är det jag har träffat dig innan? Känner igen dig så väl. Gissar att det var på Suzans bloggträff. Right?

2012-03-18 @ 19:45:27
URL: http://starkaresara.blogspot.se
Postat av: Peter

Gillar verkligen att gå in och läsa din blogg. Den får mig att fundera och jag älskar att klura på saker och ting.

Lilltjejen är nu 4 månader om en vecka. Det händer mer och mer saker och är med på vad som händer runt omkring. Ett riktigt charmtroll då hon charmar alla runt omkring.



Ett tips på att lyssna på sig själv är som du var inne på att skriva ner råden och läsa dem själv. Kanske kan man ta till dem då på ett annat sätt.

Ha det bra :)

2012-03-18 @ 21:04:19
URL: http://livsbonus.blogspot.com
Postat av: Johanna

Du är så klok! Önskar jag fick träffa dig minst en gång i veckan i alla fall så att jag fick suga i mig din vishet. Men bloggen går bra så länge. ;) Saknar dig, är vad jag försöker säga!



Bra tips med muffins, du har helt rätt - man behöver inte bjuda på sött!



KRAM!

2012-03-19 @ 08:50:17
URL: http://livskick.nu
Postat av: Matilda

Åh, kloka du! Sådana här tankar gillar jag, djupa och filosofiska som är värdefulla att tänka. Det är lite det som är nöjet med att kika in här, man vet att man alltid kommer kunna ta med sig något.



Men ja, till din filosofiska fråga. Jag tror att anledningen till att det är lättare att råda andra än sig själv är just det att det är lättare att granska andra än sig själv. Att se brister hos andra har vi sällan svårt att göra men att se brister och inse att vi har brister hos oss själva tar för vissa en hel livstid att inse.

2012-03-22 @ 12:26:44
URL: http://matildamodigh.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback