Livskvalitet i andra mått än pengar

Livskvalitet. Byggs på olika sätt, av olika människor. Hur vi upplever livet är ju faktiskt högst subjektivt. Att träna, laga mat och slippa prylhets är livskvalitet för mig. Frihet där jag väljer hur mina dagar ska se ut - det är för mig viktigare än något annat. Jag vill dra det så pass långt och säga att jag gärna "offrar" prylar och status för att kunna göra sådant som gör mig riktigt glad. En stresslös vardag är nog det vackraste som finns.
 
Vänta nu. Vad är det jag skriver? Ja, kanske att jag skyr den vanliga normen för hur ett liv ska byggas upp. Med karriär, med möjlighet att handla prylar, med status.
 
Pengar är ju inte dåligt eller? Nej, men jagar jag pengar så är det mycket annat som inte får plats.
 
På ett sätt kostar min fria tid. Men jag betalar gärna för den!
 
För på den fria tiden uppfinner jag nya maträtter. Eller läser en bok. Eller umgås med en vän. Eller gosar med någons bebis.
 
Klart att jag också måste betala hyra, äta mat*, betala CSN och mobilen. Klart att jag behöver en dator, då jag arbetar som journalist. Och ja, jag har ett träningskort. Och hemförsäkring.
 
Men sen då? Tja, på något sätt har saker ordnat sig. Har fått flera garderober kläder av vänner. Mina möbler är ett hopplock från andras liv. Mamma har hittat fynd på olika ställen, så jag har ett komplett kök.
 
Men att shoppa då? Jovars. Jag har en svaghet för ansiktskrämer och ansiktsrengöring. Det är så långt det sträcker sig. I alla fall just nu. Hur många gånger har jag inte velat slänga de prylar jag har, för att de tar plats, för att jag inte vet vad jag ska använda dem till?
 
Så ett stort ja till frihet, mat och träning. Och kärlek!

* mitt matintresse sträcker sig oerhört långt. Att shoppa mat är banne mig det roligaste som finns. Att laga den och äta den är ju kanon. Och är det något man behöver så är det ju mat!
 
Mat - smörgås med ägg, räkor och majonnäs
 
 
Titta på fasad - underskattat perspektivingivande!
 
 
14 månader - men känslan är ett helt liv
Kommentarer
Postat av: Dorota

Kloka fina du! Kram

2012-11-26 @ 16:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback