Varför mina matlådor är så snygga

 

Många i min närhet förknippar mig med mat. Jag får ofta höra, till min glädje, att folk blir inspirerade och att jag har en passion för mat. Och ja, det har jag!

 

Om jag med egna ord ska beskriva vad jag gör med maten så är det med dessa ord: jag vet vad mat kan göra med kroppen, och vad den tillför – om den är näringsrik, färgglad och kryddad. Däremot vill jag hålla det enkelt. Mycket av det jag gör är hittepåluncher som går fort att göra. Eftersom vi äter så ofta som vi gör, är det i min mening viktigt att det är bra mat och kanske framför allt: att det är gott. Det är inte ett motsatsförhållande där. Gott kan vara nyttigt och vice versa. De hör ihop.

 

Men tröttnar jag inte? Jovisst kan det ibland vara knöligt, att få till de där 5 måltiderna om dagen. Eller 1825 måltider om året. Därför väljer jag att planera (=spara tid) och oftast vet jag på ett ungefär vad jag ska äta för frukost och lunch dagen efteråt. Mellanmålen går av bara farten. Det som driver mig är enkelt: det här är mitt sätt att ta hand om mig, maten gör att jag håller mig frisk, och att jag orkar röra på mig och jobba. Det är en investering. För precis som mat kan hålla dig frisk, så kan den hålla dig sjuk också.

 

Jag brukar säga att jag hellre lägger ner pengar på mat, än på att shoppa. Och det där med konsumtion kommer jag att ge ett eget inlägg. Måste bara fundera på hur.

 

 

 Ärtskott är mitt senaste måste-ha i köket
 
Gubbar av alla sorter har hamnat i mellanmålslådan
 
Enkelt: görbart: motivation kvarstår
 
Årets sommar: fruktsommar
 
 
 
 
 
Min favoritlista på Spotify just nu: Mina favoriter just nu
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback