Tips för julen: glutenfria lussebullar

Lussebullar: ett riktigt signum för jul, enligt mig. Men samtidigt är jag glutenöverkänslig. Istället för att hänga läpp såg jag till att hitta ett riktigt bra recept! Tack Ida för tipset!

 

Sen är det också så, att man ofta fryser in bullarna....Och hittar resterna året efter. Inte så lockande att äta dem då. Så mitt tips är att baka lite mindre, men äta desto mer!

 

Dessa blev supergoda!

 

Till ca 12 st:

40 gr smör

1 dl mjölk

0,5 dl kesella

1 pkt saffran

25 gr jäst

2 tsk psylliumfröskal eller fiber husk

1 ägg

0,5 dl ljus eller vit sirap

ca 5 dl glutenfri mjölmix

 

Smält smöret i en kastrull Tillsätt mjölk, kesella och saffran, Låt bli fingervarmt, 37 grader Smula ned jästen i degbunken Häll över smörblandningen. Tillsätt psylliumfröskal och låt svälla i ca 10 min. Tillsätt ägg, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta i maskin till degen blir smidig, eller med degvispar i din visp. Låt jäsa under duk i cirka 30-40 min

 

Fyllning

50 gr rumsvarmt smör

25 gr riven mandelmassa

1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop allt

 

Knåda degen på bakbord, använd bara så mycket mjöl att degen blir lätthanterlig. Kavla ut till platta och bred på fyllningen. Rulla ihop och skär till bullar, tänk kanelbullar. Låt jäsa ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader, mitt i ugnen i 8-10 min.

 

 

 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback