Tips för julen: Julgröt

Julen har två sidor - dels kan det finnas en stress (tyvärr) över allt som borde göras, pyntas, köpas, lagas. Dels är det en tid där du faktiskt kan mysa, om du bara tänker efter vad du lägger din tid på. Jag tycker jul och mys hör ihop, med böcker, lite lagom matlagning och tystnad. Det är jul för mig, hur jag väljer att den ska vara. När min andra hälft lagar julgröt, ligger jag på soffan och spelar spel på mobilen. Eller läser en bok. Apropå bok kommer inom kort en reflektion över boken Kroppspanik, som jag läste ut för bara någon dag sedan.

 

Men den där gröten, den kanske du vill testa att göra?

 

Julgröt ca 4 portioner

2 dl grötris

4 dl vatten

6 dl standardmjölk (röd)

3 dl grädde

ca 20 g smör

1 tsk salt

Strösocker

1-2 kanelstänger

 

  • Häll vattnet och grötriset i en stor kastrull

  • Tillsätt salt och en klick smör

  • Koka upp under omrörning

  • Låt koka ca 10 min till vätskan är borta

  • Tillsätt mjölk och grädde samt lite socker och kanelstång

  • Koka på svag värmen under lock ca 15 min

  • Ställ kastrullen på en tjock träskäbräda. Svep in den i ett par kökshanddukar

  • Låt stå 1 - 1½ timme

  • Värm på och servera med mald kanel, strösocker och mjölk

 

 

 Foto & recept: Christofer Lind

 

Någon som också vill ta det lugnt under december är Underbara Clara - här ett inlägg om hur hon tänker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback