Mindfulness - något som jag aldrig har nämnt trots....

....att det är något som jag tillämpar. Varje dag. Sedan jag blev introducerad till det så blev jag fast. Jag är ständigt medvetet närvarande och jag övar mig ofta, även under vardagens bestyr. Vad är då mindfulness? Jag hittade en text på en mindfulnessida: "Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. " (www.mindfulness.se)

Som ett exempel kan jag ta min resa hem. Jag "satte på" näsan och registrerade olika parfymdofter, matlukter, luftens lukt...Och upp kommer det bilder i huvudet. Att tänka sakta är en annan övning, det vill säga att lära mig att inte a bråttom. Istället för att ständigt skynda någonstans är jag med i livet och jag hittar fantastiska upptäckter, maten smakar mer, andningen känns tryggare och mer djup. Ett annat tips är att sätta på sig skor med tunn sula och sedan gå på en grusig väg för att märka och känna av vad som händer under din fotsula...




Hon satt med välmanikurerade naglar och tittade på sin mobil. Kanske hade hon fått ett meddelande. Under hela observaionen satt hon och tittade på den, klickade med de fina naglarna. Hon var snygg, annat kan jag inte hävda. Men kanske lite vanlig? Perfekta ögonbryn, lite lätt solbränd. Svartklädd trots vårens ingång. En stor svart väska därtill. Var hon ledig idag eller bara sen till jobbet? Han satt bredvid henne. Tittade ut genom fönstret med mörka ögon. Jag tittade på hans händer. Inget särskilt förutom en nagel som var betydligt längre än de andra. Svart skinnjacka och jeans. Dataväskan höll han på knät. Solen lyste in. Hade jag mött honom på gatan hade jag kanske undrat vem han var, kanske hade jag blivit rädd....



Observation på sträckan Enskede Gård - T-centralen, 09.26-09.43
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Men han såg trots allt ganska normal ut i sin vanliga ovanlighet. Men man kunde kanske ändå ana att båda var förmögna. Något i attityden och blicken. Han såg avspänd ut men hon som läste sms i sin mobil var uppenbart nervös. Det var befogat. Det krypterade meddelandet innehöll instruktioner om vad som skulle bli den största kuppen i Sveriges historia. Deras väskor innehöll avancerad datorutrustning. Snart skulle de gå av och promenera till en lägenhet och koppla upp sig. Sen skulle de hacka in sig och forcera SE-bankens säkerhetssystem och börja bolla med miljoner som lätt flyttas globalt till nya konton. Det var ett ögonblicksverk. Sen väntade flyget till en ö i Söderhavet. Sen skulle spåren sopas igen och när allt skulle upptäckas av det tröga svenska banksystemet var pengarna borta. Vem skulle kunna ana att på en paradisö satt ett lyckligt par med pengar som om det behövdes skulle kunna muta öns hövding till tystnad, eller varför inte köpa hela ön.

2009-04-04 @ 11:12:27
Postat av: Emilia

Men strax innan nästa station inser mannen något. Han har glömt det viktigaste av allt och han börjar febrilt att leta efter sin mobil. Kvinnan bredvid vet att hon inte får avslöja att hon känner mannen, ändå vill hon hjälpa honom på något sätt. Hon lägger ner sin mobil och börjar peta i naglarna. Solen skiner rakt i deras ansikten och vore det inte för att jag visste att något inte stämde med detta udda par, så skulle jag inte ha misstänkt något....



2009-04-04 @ 22:45:57
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Solen bländar och svetten lackar i mannens panna, han torkar sig med en näsduk och tar fram sina solglasögon från läderjackans innerficka. Nu ser han mobilen och ser tydligt det enda han just nu behöver veta, ja egentligen det enda han behöver veta för att livet ska gå vidare; ett lösenord. Han nickar diskret till kvinnan, sen går han av vid Kungsträdgården men vet inte att han är skuggad.

2009-04-04 @ 23:27:45
Postat av: Emilia

...hon går förbi S:a Eugenia och ökar takten på sina steg och tittar omkring sig - vad var klockan egentligen? Hans träff är på restaurang Max på hörnet av Kungsträdgården och hans tanke är att få i sig lite mat också. En hamburgare kommer ge honom tillräcklig energi inför mötet. Han springer nästan in i dörrarna, backar en aning, för att de ska öppnas och äntligen är han framme. Han tittar förvirrat på menyn - vet inte vad han ska välja riktigt...

2009-04-05 @ 14:42:03
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Nisse Norr

A hard rain´s a gonna fall. Han väljer en Big Mac med potatisgratäng och en Cola. Sätter sig på en träbrits och bläddrar förstrött i DN. Plötsligt dyker hon upp, ja det måste vara hon, kvinnan som han chattat med på nätet sena kvällar och nätter. Han har aldrig sett henne men förstår att det måste vara hon. Hon med det långa mörka håret. Deras blickar möts, nu kommer hon och sätter sig vid samma bord. Hon ser ut som en indian med ett stenansikte och en laserliknande blick. -Lösen, säger hon. Han skriver på en liten bit av hamburgarens pappersomslag som han ger till henne. Han hade chattat med henne om att åka motorcykel i Europa och hon hade tänt på idén. -Vart vill du åka, sa hon kort. -Till Vatikanen, sa han. -Varför då, sa hon. -Jag är katolik, sa han och rev sönder skjortan och blottade sitt maskulina bröst med ett stort tatuerat kors. Hennes ansikte bleknade och hon svimmade.

2009-04-05 @ 15:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback