Städa, ringa samtal, tvätta, skola in katten...

Nej, så här kan det  inte vara: stress på min lediga dag? Nej, det slutar jag genast med och njuter av den lediga dagen, även om jag har mycket att göra. Om 45 minuter kommer Svenne med Frasse och samtidigt ska jag sätta på tvätten...härligt. Till lunch ska jag försöka mig på en linssoppa med morötter och lök. Till det bröd med färskost och paprika. Kanske har jag nämnt det att denna månad håller jag i pengarna. Men det betyder inte att man kan äta bra mat, det handlar snarare om att inte äta ute så mycket! Dessutom blir maten hemma godare. Och nyttigare! Receptet kanske kommer upp på bloggen senare!

Konstig dag igår som sagt, med en härlig början och ett leende på läpparna för att sedan gå på tomgång och somna under täcket. Läste mycket i min bok igår innan jag somnade - det är en spännande historia om kvinnor som berättas av författaren Khaled Hosseini (http://www.khaledhosseini.com/hosseini-bio.html). Sorglig men med styrkor som få. Sov hela natten men vaknade ganska sent. Har städat kök och sorterat tvätten. Har öppnat fönstret och satt på radion och sitter i sängen. Eller ja, halvligger med en puff bakom ryggen.

Idag ska jag satsa på artikeln om mig och Sven. Och ringa några samtal. Kom igen Emilia, så jobbigt är det faktiskt inte - det har funnits värre dagar...

Jag har ju planer på hur jag ska ha det i vardagsrummet, det kommer att gå i björk. Jag vill ha en arbetshörna och en myshörna. Men det viktiga, mina vänner, är att vara nöjd i nuet och inte vänta på att allt ska vara klart och sedan vara nöjd. Så jag tycker om mitt vardagsrum som det är just nu. Så det så!

Drömmar, drömmar - vilka är de? Är jag nöjd med livet som det är nu? Ja. Men sen är jag ju en rastlös själ, så visst kan jag behöva variation. Vi får se vad livet bär hän. Jag väntar nyfiket!

Mystiska Emilia






Är det säkert att jag får energi av det här? sa den lilla gumman framför mig. Hon var verkligen liten, och jag kunde knappt urskilja ögonen hos henne, det såg ut som hon ständigt kisade med dem. Jo, absolut, det här är en dryck med bara frukt och inga tillsatser, du får energi och en massa vitaminer, sa jag med mina säljargument. Jag tittade på hennes händer och förvånades - de såg ut som manshänder: grova, starka. Lite lustigt med tanke på hennes litenhet i övrigt...Ja, det var ju gott...sa hon eftertänksamt och slängde den lilla plastmuggen i papperskassen. Jag tar en sån. Och så gick hon vidare...





Observation under en av mina demos....våren 2009
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Den lilla kluriga gumman plirade med ögonen och gick vidare till grönsaksavdelningen. Hennes seniga kropp och valkiga händer hade ett helt livs erfarenhet av grönsaker som hon både odlat och sålt på torg. Nu var hon pensionär och unnade sig att köpa sina grönsaker, fast inte var de lika goda och nyttiga som de hon själv odlat. Men det har mindre betydelse när man har passerat 80 år och inte längre tänker så mycket på om en nyttig morot eventuellt skulle kunna öka på livslängden lite grann. Nog visste hon vad hälsa är men hon ville ju hålla konversationen igång av sociala skäl de få tillfällen som bjöds och den retsamma tonen märktes säkert inte när hon sa "Är det säkert att jag får energi av det här?". Snart skulle hon åka hem igen med båten ut till den ensamma ön i storstadens yttre skärgård. Hem till sitt lilla torp och sin katt och sin kakadua. Getterna och fåren hade hon gjort sig av med för några år sedan. Trädgårdslandet orkade hon heller inte med som förut, nu nöjde hon sig med mest blommor men även lite potatis. Lite sill fick hon tag på av Hugo, öns sista fiskare. Hälsan var det inget fel på, hon var kärnfrisk, och aldrig att hon skulle flytta in till stan.

2009-04-06 @ 12:14:08
Postat av: Nisse Norr

Var nöjd med

Allt som livet ger

Och allt det som du kring dig ser

Glöm bort bekymmer, sorger och besvär!

Var glad och nöjd

För vet du vad

En björntjänst gör ju ingen glad

Var nöjd med livet som vi lever här

2009-04-06 @ 12:20:28
Postat av: Emilia

Tack för den positiva energin!



Glad Påsk!

Emilia

2009-04-06 @ 14:33:13
URL: http://enemilia.blogg.se/
Postat av: Dorota

Hej vännen!

Här kommer recepten på soppan jag bjöd på :)



Linssoppa med tomat



Ingredienser

Portioner: 4



1 gul lök (kan uteslutas)

1 msk olja

10 dl grönsaksbuljong (se separat recept ICA.se)

2 dl röda linser

2 tsk paprikapulver

2 lagerblad

1 burk (ca 400 g) krossade tomater

2 vitlöksklyftor (kan uteslutas)

1/2 msk rödvinsvinäger

1/2 tsk timjan

1 tsk basilika

1 tsk salt



Gör så här

1. Skala och hacka löken och fräs den i oljan.

2. Tillsätt buljong, sköljda linser, paprikapulver, lagerblad och krossade tomater.

3. Låt koka 10 15 minuter under lock. Tillsätt pressad vitlök och smaka av med vinäger, kryddor och salt.



Jag hade också morötter och gröna ärtor i (och skippade basilika). Du kan testa dig fram vad du tycker bäst om.

Tack än en gång för den trevliga veckan och som sagt, jag har hittat din hårbörste bakom sängen.

Kram kram

2009-04-06 @ 19:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback