Svårt att förstå Märk Världen

Det är ju den senaste boken jag läser - och den är inte lätt alla gånger. Som begreppet entropi - som nämns genom hela boken. På sidan 17 skrivs det "det är ett mått på energins otillgänglighet: ju större entropin är, desto mindre kan energin användas till." Okej. Eller, vad menast egentligen. Energi är komplicerat som det är, men här snackas det om dess otillgänglighet. Det blir lite enklare när det förklaras vidare att det finns mer entropi i värme än i elektricitet. Så otillgängligheten av energi i värme är större än i elektricitet. Det har med termodynamiken att göra, men jag tror inte ni blir klokare på det.

 

Jaha, kan konstatera att Sven har en lösning på min hårbotten (som jag dessvärre kliar i) - han sa att jag ska raka av det och sätta på ett plåster. Då var det problemet löst. Så det kan komma en ny look inom kort. Hjälp.

 

Den nya adventsstjärnan gör succé, tillsammans med tre silverkulor i silverband - jag känner mig hemma och mysfaktorn är på topp. Idag har jag dessutom varit på julkonsert i Sa Eugenia och lyssnat på deras vokalensemble - riktigt bra och jag är nu en CD-skiva rikare. Sen fanns det glögg och pepparkaka till. Kompis Sven var med. Nu har vi hängt här hemma och käkat lax, lite glass och varm choklad med grädde. Och snackat om vårt program. Vadå för program, kanske ni undrar? Ja, det kommer inom kort att förklaras.

 

För några dagar sen skrev jag ner dessa frågor:

1. Vad är det för mening att vara lycklig när andra människor lever i misär?

2. Hur kan man på individnivå göra världen bättre?

3. Om du visste att du kunde göra något för världen som gav resultat i positiv riktning, skulle du göra det trots att kanske din lycka skulle minska?


Här kommer mina tankar:

Det är svårt att ta ansvar för andras misär och att börja med sitt eget liv, när det kommer till glädje och lycka är nog inget konstigt. Men att vara medveten om hur världen ser ut idag och se hur jag själv kan delta i denna värld och ta en ansvar för en liten del - det tror jag är viktigt. Därför tyvärr är det inte lätt i denna värld. En reflektion som jag har gjort de senaste dagarna är att när jag mediterar över världen i stort - då ser ja mer ondska och misär än godhet - läskigt eller hur? Jag skulle vilja se världen mer människovänlig och mer i harmoni med miljön och djurvärlden. Miljömötet i Köpenhamn kommer nog följas av fler nu, och det tror jag vi kan tacka bloggosfären för samt media.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback